Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Europæerne er vilde med Internet Explorer

Microsofts browser Internet Explorer 7 nærmer sig toppen af europæernes popularitetsbarometeret. Stor succes for Firefox i Tyskland og Finland.

Efter en sløv opstart er der kommet fart i brugernes interesse for Microsofts browser Internet Explorer 7, der blev sendt på gaden i november 2006.

Det viser en analyse fra virksomheden Adtech, der har studeret mere end 20 millioner bannervisninger på det europæiske marked, nærmere bestemt i Tyskland, Finland, England, Frankrig, Italien og Danmark.

Ved at sammenligne med tidligere undersøgelser har virksomheden konkluderet, at den nyeste version af Internet Explorer siden januar har forøget sin markedsandel i Europa med godt 21 procent.

I dag bruger cirka 31 procent af europæiske netsurfere IE7.

Kongen er dog stadig forgængeren IE6, der topper popularitetsbarometer med en opbakning fra næsten 46 procent.

Danmark dårligst til Firefox

Ifølge Adtechs forventninger, må den aldrende browser dog snart afgive førerpositionen til opkomlingen, IE7.

"Vi forventer betydelige ændringer på browsermarkedet i løbet af de næste par måneder, og vi forudsiger, at flertallet af britiske og finske brugere skifter til IE7 i løbet af året," siger Dirk Freytag, direktør i Adtech.

Han betegner browserens fremgang som ustoppelig og som et bevis for at Microsoft for alvor har markeret sig som en central del af virksomhedernes it.

Danmark er - kun overgået af Italien - en af de europæiske nationer, hvor Internet Explorer 6 stadig har størst udbredelse. Dog er brugen af IE7 samtidig også i den europæiske top.

Danmark er desuden det land i Europa, der har været dårligst til at tage Firefox-browseren til sig.

Tysk og finsk Firefox-succes

I Danmark foretrækker mindre end otte procent browseren, mens næsten halvtreds procent af befolkningen endnu bruger Internet Explorer 6.

Anderledes ser det ud i Tyskland og Finland, hvor Firefox nyder stor succes.

I Tyskland tegner Firefox sig for godt 30 procent af markedet, med Firefox 2 som den suveræne favorit i forhold til de tidligere versioner. 25,6 procent af tyskerne foretrækker Firefox 2.

Nogenlunde det samme fordeling viser sig i Finland.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere