Efter en sløv opstart er der kommet fart i brugernes interesse for Microsofts browser Internet Explorer 7, der blev sendt på gaden i november 2006.
Det viser en analyse fra virksomheden Adtech, der har studeret mere end 20 millioner bannervisninger på det europæiske marked, nærmere bestemt i Tyskland, Finland, England, Frankrig, Italien og Danmark.
Ved at sammenligne med tidligere undersøgelser har virksomheden konkluderet, at den nyeste version af Internet Explorer siden januar har forøget sin markedsandel i Europa med godt 21 procent.
I dag bruger cirka 31 procent af europæiske netsurfere IE7.
Kongen er dog stadig forgængeren IE6, der topper popularitetsbarometer med en opbakning fra næsten 46 procent.
Danmark dårligst til Firefox
Ifølge Adtechs forventninger, må den aldrende browser dog snart afgive førerpositionen til opkomlingen, IE7.
"Vi forventer betydelige ændringer på browsermarkedet i løbet af de næste par måneder, og vi forudsiger, at flertallet af britiske og finske brugere skifter til IE7 i løbet af året," siger Dirk Freytag, direktør i Adtech.
Han betegner browserens fremgang som ustoppelig og som et bevis for at Microsoft for alvor har markeret sig som en central del af virksomhedernes it.
Danmark er - kun overgået af Italien - en af de europæiske nationer, hvor Internet Explorer 6 stadig har størst udbredelse. Dog er brugen af IE7 samtidig også i den europæiske top.
Danmark er desuden det land i Europa, der har været dårligst til at tage Firefox-browseren til sig.
Tysk og finsk Firefox-succes
I Danmark foretrækker mindre end otte procent browseren, mens næsten halvtreds procent af befolkningen endnu bruger Internet Explorer 6.
Anderledes ser det ud i Tyskland og Finland, hvor Firefox nyder stor succes.
I Tyskland tegner Firefox sig for godt 30 procent af markedet, med Firefox 2 som den suveræne favorit i forhold til de tidligere versioner. 25,6 procent af tyskerne foretrækker Firefox 2.
Nogenlunde det samme fordeling viser sig i Finland.