Verdens største mobilproducent, finske Nokia, vil senere i dag præsentere virksomhedens største onlinesats siden tjenesten Club Nokia gik i luften i 1998.
Det skriver avisen Financial Times.
Tjenesten, der præsenteres ved en event i London, er udset til at tage kampen op med Apples populære iTunes Store, der har sat sig tungt på markedet for salg af musik til download.
Lanceringen af musikbutikken følger Nokias udmelding i juni om, at virksomhedens afdeling for services fremover ville være en af producentens tre kerneområder.
Mindre udvalg end konkurrenter
Endnu er det meget sparsomt med oplysninger om Nokias nye musiktjeneste, men det står dog klart, at tjensten vil bygge videre på Loudeye, et amerikansk netmusik-selskab, som Nokia overtog for 360 millioner kroner for et år siden.
Det betyder, at Nokias butik vil starte med et mindre udvalg end konkurrenter som iTunes Store og Napster, der har henholdsvis fem og tre millioner stykker musik til salg. Nokias Loudeye-butik indeholder i omegenen af 1,6 millioner musiknumre.
Nokia vil desuden i forbindelse med lanceringen også løfte sløret for en ny mobiltelefon, N81. Den bliver Nokias flagskibsprodukt inden for musiktelefoner.
Næppe nogen god forretning
Det er sandsynligt, at Nokia har endnu flere netbaserede tjenester i støbeskeen.
Sidste måned overtog mobilproducenten for et ukendt beløb Twango, et socialt netværkssite. Og for nylig lancerede den finske virksomhed i al stilhed Mosh, der er et site for mobilbrugere til at dele indhold som mobil-film, -billeder og notater.
Nokias underskov af nye og kommende tjenster bliver dog næppe den store kilde til indtægter de kommende år, mener analytiker hos CCS Insight, Ben Woods.
"Deres services får ikke nogen større effekt på Nokias regnskab hverken i år eller næste år - men de har blik for det langsigtede," siger han til Financial Times.