Computerworld News Service: Kun 37 procent af de virksomheder, som har indført SOA, oplever resultater, som gør, at teknologien er investeringen værd, viser en rapport udarbejdet af Nucleus Research.
David O'Connell, analytiker hos Nucleus, siger, det virker som om, at de fleste tiltag i dag strander i små lommer i organisationer, selv om SOA-projekter til virksomheder burde være en god investering for virksomhederne.
"SOA bliver normalt kun indført når og hvor, der er behov for det. Det er let at tjene på SOA, når man retter det mod et smalt afgrænset antal projekter," siger David O'Connell.
Omvendet er det et stort skridt, når man udbreder teknologien til hele virksomheden, påpeger han.
"Og det er her, at problemerne opstår," siger han.
SOA ikke videre udbredt
Rapporten konkluderer desuden, at under fire ud af 10 forretnings-udviklere bruger SOA-redskaber på trods af, at de har lovet at skære ned på udgifterne til applikationsudvikling.
Faktisk bruger den gennemsnitlige virksomhed kun SOA-teknologi til 27 procent af virksomhedens it-projekter.
"Programmørerne synes, det er fedt at skrive nye koder, men når man koder i et SOA-miljø, skal man skrive om i noget kode, nogle andre har skrevet – og det virker ofte ikke særligt tillokkende på programmører," siger David O'Connell.
Rapporten viser desuden, at de programmører, som faktisk bruger SOA-redskaber, øger deres produktivitet med 28 procent.
Skal uddannes bedre
Nucleus foreslår, at virksomhederne uddanner deres programmører til at bruge SOA-teknologi og sikre, at de tjenester, der udvikles, let kan findes frem og bruges igen.
Rapporten viser nemlig, at under en tredjedel af virksomhederne bruger lagre med registre, SOA-kompetence-centre eller andre redskaber, der forbedrer it-arktikturen.
Tilbageholdende
David O'Connell peger på, at nogle afdelinger i en it-organisation er tilbageholdende med at indføre SOA-teknologi, fordi den økonomiske fortjeneste ofte hentes en anden afdeling i organisationen.
Det skaber en kulturel modstand mod investeringer i SOA, tilføjer han.
Undersøgelsen viser, at det er sundhedsvirksomheder, der har det højeste niveau af SOA-udbredelse. Faktisk bruger omkring 62 procent af sundhedsvirksomhederne SOA-teknologi.
Industrielle og velgørende organisationer har det laveste niveau, og under 20 procent af den type organisationer er med på SOA-bølgen.
Den mest almindelige motivation for at indføre SOA er forbedringer af forretningsprocesser, portal-udvikling, data-administration og integration af partnere, viser undersøgelsen.
Oversat af Ditte Thøgersen