Mindst to år
I den nye købelov, der trådte i kraft pr. 1. januar 2002, har forbrugerne to års reklamationsret. Det betyder, at man indtil to år efter leveringen kan reklamere over mangler, som varen havde på leveringstidspunktet. Man skal henvende sig til butikken inden for to måneder, efter at fejlen er opdaget.
Hvis man opdager en mangel ved varen inden for et halvt år efter købet, formodes det, at manglen også var til stede, da varen blev købt - den såkaldte formodningsregel. Så er det op til sælgeren at sandsynliggøre, at fejlen ikke var der ved leveringen.
En garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Der er en hel del producenter og forhandlere, der giver garanti på IT-produkter, så man er bedre dækket ind end med den toårige reklamationsret.
Denne garanti er værd at være opmærksom på. Mange af de produkter, som viser sig at være defekte og derfor kasseres, kan nemlig sagtens tænkes at være omfattet af en garanti, der betyder, at man kan få afhjulpet fejlen eller byttet enheden til en ny.
Meget hardware har tre års garanti fra producenten side. Det gælder for eksempel mange bundkort og grafikkort samt de fleste skærme. Hvis man har købt en processor in-a-box, det vil sige i en pæn indpakning og inklusive køler, kan man også regne med tre års garanti.
Visse produkter har endnu bedre garanti, helt op til livsvarig, og nogle producenter tilbyder at komme og udskifte defekte produkter hos kunden.
RMA
Hvis man opdager en defekt, efter at reklamationsretten er ophørt, men mens garantien stadig gælder, er det ofte omsonst at henvende sig til forhandleren. Det forekommer naturligt at gå ned til IT-butikken og forlange produktet byttet, men mange forhandlere vil blot henvise til producenten.
Så må man kigge i de papirer, der fulgte med produktet, eller man må søge på producentens website. Mange producenter giver en ret detaljeret opskrift på, hvordan man skal forholde sig som forbruger.
For det meste skal man ringe til firmaet og få fat i et såkaldt RMA-nummer. RMA står for Return Merchandise Authorization. En RMA-ordning fungerer typisk ved, at man ringer op til firmaets kundecenter og fortæller om fejlen på produktet. Man opgiver sit navn og sin adresse, og så får man tilsendt et dokument med et RMA-nummer. Dokumentet fortæller, hvor man skal sende sit defekte produkt hen, og RMA-nummeret skal skrives på pakken. Man behøver ikke at medsende en kvittering for produktet.
Kingston er et af de firmaer, der giver langvarig garanti på mange produkter. Faktisk er der livstidsgaranti på RAM-moduler - de skal altså fungere fejlfrit i al fremtid.
RAM-moduler er sjældent defekte, men vi fandt et Kingston RAM-modul, som ikke virkede længere. Da modulet var mere end to år gammel, gjaldt reklamationsretten ikke længere, og forhandleren afviste at hjælpe os.
På nettet fandt vi et telefonnummer til Kingstons kundeservice, og vi fik en venlig engelsktalende herre i røret. Vi forklarede problemet, og han fik vores data. Efter et par dage modtog vi RMA-formularen, som skulle indsendes sammen med det defekte RAM-modul. Vi pakkede modulet pænt ind og sendte det af sted med almindelig post til en adresse i England, og efter kun fem dage dukkede der et nyt RAM-modul op på privatadressen.
Selvfølgelig havde det været mere praktisk, hvis forhandleren havde byttet produktet med det samme. Dels havde vi sparet portoen, og dels havde vi været fri for at undvære RAM-modulet i den uge, processen varede. Alligevel må man tage hatten af for Kingstons kundebetjening. Der var ikke noget vrøvl.
En ny harddisk
I vores testcenter fandt vi også en to år gammel IBM Deskstar 75GXP harddisk på 46 gigabyte, hvor en dårlig lodning havde ødelagt harddiskens stik til fladkablet. Harddisken havde tre års garanti, og da Hitachi har overtaget IBM's harddisk-division, skulle vi have fat i Hitachi Global Storage Technologies.
Her skal det tilføjes, at det ikke altid er helt nemt at finde ud af garantiforholdene. Det værste eksempel herpå er nok IBM's harddiske, hvor garantiperioden varierer fra et til fem år. Ultrastar-harddiske har fem års garanti. Hvis man har købt en harddisk i IBM's Deskstar-serie før den 15. november sidste år, har man tre års garanti. Hvis harddisken er købt senere, må man nøjes med et år. Dog er der tre års garanti på Deskstar-diske med otte megabyte buffer.
Efter et opkald til Hitachis kundeservice-afdeling, hvor vi igen skulle tale engelsk, fik vi en e-mail med instruktioner om, hvor harddisken skulle sendes hen. Vi pakkede harddisken nogenlunde forsvarligt ind og sendte den til en adresse i Holland.
Vi sendte harddisken af sted den 22. januar, og vi modtog en ny harddisk den 17. februar. Vi måtte altså undvære vores harddisk i næsten en måned, og det er nok lige i overkanten.
Til gengæld modtog vi en splinterny Deskstar 60GXP harddisk på 60 gigabyte som erstatning for den gamle model, vi havde sendt af sted. Det gav et stort smil på læben.
Selvfølgelig er det en smule besværligt at sende defekte varer til udlandet for at få dem erstattet. Man skal også af med nogle penge til portoen, så det ville da alt andet lige være nemmere, hurtigere og billigere, hvis man bare kunne gå ned til den lokale IT-forhandler. Alt i alt må vi dog sige, at vi var positivt overraskede over den service, som Kingston og Hitachi kunne levere, og hvis disse firmaer repræsenterer standarden inden for service i forbindelse med garanti fra producenterne, er der ingen grund til at klage.
Du skal altså ikke fortvivle, hvis et stykke hardware pludselig opgiver ævred, og forhandleren kun har skuldertræk tilovers for din klage. Producenten er tit behjælpelig i stedet.