Mens valgrygterne svirrer i luften, har Socialdemokratiets udenrigspolitiske ordfører Mogens Lykketoft set vælgerpotentialet i at være synlig på nettet.
Derfor har han i samarbejde med sin kommunikationsmedarbejder Anders Dybdahl udviklet et nyt site, der skal lokke potentielle socialdemokratiske vælgere med podcasts, YouTube-links og daglige blogindlæg.
"Vi skal have en større grad af interaktivitet og flere moderniserede tilbud i form af video- og lydklip, så vi kan få en større kontaktflade med vælgerne," lyder det fra Mogens Lykketoft om tankerne bag sitet.
Nye mennesker
Mogens Lykketoft har tidligere været aktiv på nettet, men det har været med lange artikler og politiske taler. Og det har ikke været det store tilløbsstykke.
Men med dette nye site pointerer han, at det kan tiltrække nye personer i forhold til den tidligere ret flade hjemmeside.
"Jeg tror, at ansigtsløftet kan tiltrække nye mennesker på sitet. Indtil videre har der ikke været meget trafik på mit site, men det vil forhåbentligt vende nu," siger han.
Amerikanske tilstande
Brugervenlighedspert Rolf Molich fra Dialogdesign synes, at tiltaget lyder "spændende."
Rolf Molich peger på, at vi højst sandsynligt vil se flere politikere gå på nettet og være aktive op til den måske kommende valgkamp.
"Udviklingen fra USA viser jo, at de politiske kampagner og debatterne flytter online, hvor det i højere grad er brugerne, som sætter dagsordenen," fortæller han.
Succesen afhænger dog i høj grad af, om Mogens Lykketoft har noget reelt at byde på, og brugerne kommer tilbage eller lige kigger en enkelt gang på sitet.
"Så er det for vidt ligegyldigt, om han benytter sig af web 2.0-værktøjer eller ej. Det er det reelle indhold, der skal tiltrække og fastholde brugerne," siger Rolf Molich.
Er Mogens Lykketoft eksklusiv?
Samtidigt peger han på, at debatten på sitet kan betale sig for Mogens Lykketoft i sidste ende.
"Det kommer jo helt an på, hvilken strategi Mogens Lykketoft lægger for dagen. Hvis han vil fremstå eksklusiv, så er det jo meget fornuftigt at tiltrække brugerne frem for selv at debattere og måske drukne på andres debatfora," lyder det fra Rolf Molich.
Han peger på, at denne strategi er tidligere benyttet af hans kollega Jakob Nielsen, der bevidst aldrig blander sig i debatter på usability-sites, men derimod kun udtaler sig på sin egen hjemmeside. På den måde går der ikke ikke inflation i Jakob Nielsen-citater.
Han vil dog ikke kommentere på, om denne strategi også kunne blive en succes for en politiker.
Mogens Lykketoft forklarer dog selv, at han vil prøve at være så aktiv som mulig på nettet, da det vil spille en meget større rolle end i tidligere valgkampe.
"Jeg håber på, at jeg når at skrive et blogindlæg om dagen. Og jeg vil også forsøge at debattere på andre hjemmesider, selvom jeg jo også har begrænset tid som alle andre," siger Mogens Lykketoft.