Computerworld News Service Ifølge Associated Press har IBM udformet et sæt officielle retningslinjer for virksomhedens medarbejderes avatarer i den virtuelle verden, Second Life.
Retningslinjerne skal udgøre normerne på den Web 2.0-berigede arbejdsplads, men kræver, at it-medarbejdere sørger for, at retningslinjerne overholdes.
Formanden for Canadas Informations-, kommunikations- og Underholdningspraksis, Jonathan Kallner fastslår, at udgangspunktet for succesfulde Web 2.0 miljøer er mange deltagere.
"Men det man får med, når man har mange deltagere, er sikkerheds- og fortrolighedsspørgsmål, og i virtuelle verdener er det ofte besværligt at spore deltagerne," siger Jonathan Kallner.
Chris Sherman, der er direktør for den virtuelle event-virksomhed, Virtual Worlds Management, mener, at man med fordel kan bruge it-professionelle til at overvåge brugernes adfærd i de virtuelle miljøer.
På nuværende tidspunkt kender Chris Sherman til mindst én virksomhed, der er i gang med at gøre klar til at offentliggøre en ny softwarepakke, der er målrettet mod de øverste lag i en organisation, og som giver chefer mulighed for at overvåge deres medarbejderes adfærd i Second Life.
Jonathan Kallner mener, at de it-professionelle også skal være med i planlægningsfasen.
"Det bedste ville være, hvis de både var med i udformningen og indføringen af retningslinjerne," siger han.
"For der er ikke langt fra at have en åben dialog til at pådutte nogen noget."
Associated Press beretter, at IBM’s medarbejdere ikke har retningslinjer for påklædning i Second Life, men at de skal være "særligt opmærksomme på om deres avatar har en passende persona og fremtoning, når den mødes med IBM’s klienter eller på anden måde beskæftiger sig med ting, der vedrører IBM."
IBM meddeler videre, at det vil blive betragtet som et tillidsbrud, hvis man radikalt ændrer, opdeler eller forlader den digitale persona, man har brugt som IBM-avatar.
"Den type retningslinjer vil sandsynligvis blive nødvendige i fremtiden," siger Jonathan Kallner.
"Det er en naturlig udvikling i retning af at skabe en infrastruktur, der vil hjælpe dig med at gøre forretninger i en ny arena," siger Chris Sherman.
Oversat af Ditte Thøgersen