Verdens største filmudlejningskæde, Blockbuster, har valgt at satse på Blu-ray-diske til sine high-definition kunder i USA, skriver BBC.
Dermed får det Sony-støttede format endnu en sejr på samvittigheden, efter at Blu-ray først vandt pornobranchens gunst og derefter overhalede konkurrenten HD-DVD med markante salgstal, da Sonys Playstation 3 kom på gaden i slutningen af marts.
Blockbusters valg er baseret på kundernes præferencer i 250 butikker, hvor begge formater kunne udlejes eller købes.
"Kunderne har sendt os en besked, som vi ikke kan igonorere," siger Blockbuster-vicepræsidenten Matthew Smith til BBC.
Valget betyder, at der kommer til at stå Blu-ray-diske på hylderne i de omkring 1.450 Blockbuster-butikker i USA. HD-DVD-formatet vil stadig være tilgængeligt i 250 butikker og via nettet.
James Bond styrede valget
Valget anses i branchen for at være et stort hug for Toshiba-formatet HD-DVD's muligheder for at blive det dominerende format.
Og samtidig møder Blockbuster-valget ikke specielt overraskende kritik fra Den Nordamerikanske HD-DVD-promotionsgruppe, der mener, at valget ene og alene er fokuseret på forventede salgssucceser som James Bond-filmen Casino Royale og Spiderman 2. De to titler er nemlig kun udgivet i Blu-ray-formatet.
"Jeg synes, at når man skal tage en beslutning om format på så kort tid, så måler man ikke rigtigt, hvad kunderne vil have," siger præsident Ken Graffeo fra HD-DVD-gruppen.