Mobilindustrien har mange ansigter, og det er ofte de mindst kendte, der smiler mest.
Nordjyske Blip Systems med 12 ansatte må siges at høre de mindre foretagender i industrien. Virksomheden, der består af en række tidligere Ericsson-medarbejdere, udnytter Bluetooth-teknologien til at udvikle løsninger til lokationsbestemt markedsføring.
På den måde kan man modtage tekst og billeder via Bluetooth, når man passerer en bestemt udstilling på et museum eller en modtage en film-trailer, mens man står og venter i biografen.
Konceptet har vakt interesse hos investeringsselskabet LD Equity, der derfor skyder mellem 25 og 35 millioner kroner i Blip Systems.
"Vi har nu et produkt, som er klar til at blive anvendt, og derfor skal pengene hovedsageligt bruges på salg, marketing og support af kunder," siger Peter Knudsen, administrerende direktør i Blip Systems.
Sælger til reklamebureauer
Blip Systems' produkt, Blip Zones, er i dag solgt til kunder som Universal Studios, Sundance Film og Manchester Lufthavn.
"I og med at de fleste af os i dag har en mobiltelefon med Bluetooth, er der åbnet op for, at man kan kommunikere med mobiltelefonen uden om simkortet og de etablerede mobiloperatører," forklarer Peter Knudsen.
Blip Systems sælger Bluetooth-løsningerne til blandt andet reklamebureauer, der gerne vil kunne tilbyde kunderne alternative markedsføringskanaler.
"Vi kommer fra Ericsson og synes i hvert fald selv, at vi ved en hel masse om teknologi og mobiltelefoner, men gør os bestemt ikke til eksperter i markedsføring, og derfor har vi valgt en partnerstrategi."
Blip Systems står i dag bag omkring 60 permanente installationer over hele verden.
Kontroversielt produkt
Peter Knudsen erkender, at Blip Systems befinder sig på en markedsplads, hvor det kræver en vis fingerfornemmelse, hvis man ikke skal støde nogen ved at påtvinge dem informationer og annoncer.
"Vi er i meget tæt dialog med vores partnere, og da det er et medie, hvor man i form af statistik meget præcist kan dokumentere, hvad der foregår, bruger vi naturligvis også de erfaringer," siger han.
For eksempel kan Blip Systems aflæse, hvor mange der trykker "nej" på mobiltelefonen, når der popper en besked frem om, hvorvidt man vil modtage noget eller ej.
"Vi har snart gennemført så mange installationer, at vi har opbygget en vis viden om, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det dur ikke, at du går forbi Føtex' vindue og så får en besked om, at du kan få to liter mælk til en 10'er," siger Peter Knudsen.
Han peger på, at det er afgørende, om brugeren føler, at informationen på mobiltelefonen er relevant, når og hvor den modtages.
"Vi kan justere rækkevidden på vores access-punkter. Som regel justerer vi den faktisk ned, og så bliver der i stedet reklameret på bannere med, at man kan modtage noget, hvis man går tættere på," siger Peter Knudsen.
Blip Systems blev stiftet i 2003, hvor Peter Knudsen sammen med ti andre Ericcson-medarbejdere startede virksomheden, der holder til ved Vodskov. Virksomheden har kørt med overskud siden det første år, og omsætningen har været på cirka otte millioner om året i de tre regnskaber, der er afleveret.
I det seneste regnskab var overskuddet på cirka en million.