Computerworld News Service: Tysklands detailgigant Metro har udvidet brugen af smart tags fra virksomhedens butikker i Europa, til nøgleproducenter i Kina i forbindelse med kædens plan om at optimere sin globale logistikkæde.
En tremåneders test, der er begyndt i Hong Kong, skal markere kasser og containere, der ender i Metros distributionscenter i Unna i Tyskland med RFID-tags.
Testen er en del af virksomhedens Advanced Logistics Asia (ALA)-program, der begyndte i oktober sidste år.
Målet er at få en mere præcis tidslinje, som skal hjælpe virksomheden med at forbedre kontrollen med sine internationale leverandører og dermed forhåbentlig sænke lagerafgifter og mindske risikoen for at varer bliver udsolgt, fortæller en talsmand fra Metro.
Både passive og aktive
I Hong Kong-testen kan kinesiske leverandører vælge selv at påføre de passive RFID-tags på deres forsendelser eller lade en kontrollør gøre det.
De passive chips rummer ingen energi og har en meget kort aflæsningsafstand, siger talsmanden.
De containere, som forsendelserne bliver pakkede i, bliver mærket med aktive RFID-chips.
De aktive chips rummer energi og har en meget større aflæsningsafstand.
De produktoplysninger, der bliver lagret i chippen, kan registreres fra læsere i de kraner, der bruges i havne og i lagerhaller.
Chippene optager hele produkternes rejse i tid fra Hong Kong til havnen i Rotterdam, hvorfra de fortsætter ned af Rhinen til havnen i Duisburg i Tyskland og til deres endelige destination i Unna.
I testperioden bruger Metro RFID-tags, der er baserede på Electronic Product Code Generation 2 (ECP Gen 2) standarden, som tilbyder en meget højere aflæsningshastighed og større sikkerhed end den foregående generation.
Metro samarbejder med flere IT-virksomheder blandt andre IBM, Intel og SAP og derudover mere end 40 forbrugsartikel- og teknologi-leverandører til udvikling af RFID systemer til detailsektoren.
Metro omsatte for mere end 447 milliarder kroner i salg sidste år gennem virksomhedens 2.400 butikker, og denne er Europas største RFID-test hidtil.
Oversat af Ditte Thøgersen