Berlin: På hospitaler findes der allerede analyseprogrammer, også kaldet business intelligence (BI), der regner ud, hvor meget medicin en patient skal have. Problemet er, at meget information findes som tekst og ikke struktureret information i tabeller.
Business Objects har annonceret, at det vil erhverve Inxight, der er specialiseret i analyse af tekst i 30 forskellige sprog.
Selskabet har ikke offentliggjort regnskabstal, men har 120 ansatte og mere end 350 globale kunder.
Ifølge John Schwarz, administrerende direktør i Business Objects, er selskabet seks-syv gange større end sin nærmeste konkurrent.
Opkøbet vil være en realitet om cirka 90 dage, og købssummen er ikke offentliggjort.
Medicin, terror og erhvervsskandaler
Med Inxight vil Business Objects lave programmer, der for eksempel opdager, hvis en læge har skrevet, at patienten har diabetes.
"Den her teknologi kan redde liv," siger Marge Breya, vicedirektør for Business Objects, da hun tirsdag præsenterer opkøbet af Inxight på en kundekonference i Berlin.
Også administrerende direktør John Schwarz kalder opkøbet for yderst vigtigt i et efterfølgende interview med Computerworld.
"Det her giver store muligheder," siger han og lægger ikke skjul på, at han regner med, at Business Objects vil tjene mange penge på opkøbet.
Inxight står blandt andet bag det tekstanalyserings-værktøj, der hjalp den amerikanske regering med at finde og dræbe Al Qaidas næstkommanderende, Abu Musab al-Zarqawi.
Teknologien har også hjulpet avisen Wall Street Journal med at analysere de mange e-mails efter Enron-skandalen, fortæller John Schwarz.
Kan sikre datakvaliteten
John Schwarz fortæller, at Business Objects vil integrere produktet med sin EIM-teknologi (Enterprise Information Management). Målet er at skabe nye muligheder for at rense data.
Det kan for eksempel være at sørge for, at data i en kundedatabase er god nok.
To virksomheder kan have to adresser, og det kan medføre, at salget står opført som to virksomheder.
Tekstanalysen kan finde fejlen ved at sammenligne databasen med tekst med adresser, så man ikke behøver at have adresserne i en database.
Også analysebureauer kan have god gavn af det nye produkt.
"Med businees intelligence kan man i dag kun analysere data, hvor folk svarer på en skala fra 1-5. Med det her produkt kan man bede folk om at komme med detaljerede kommentarer, og vores produkt vil så finde sammenhænge," siger John Schwarz.
Får konkurrenterne som kunder
Mere konkret fungerer produktet ved at analysere teksten og omdanne den til en række metadata, der bliver gemt i et datawarehouse.
Inxights nuværende direktør, Ian Hersey, erkendte på et pressemøde, at man ofte kan gøre det samme ved selv at tildele nøgleord til tekster, også kaldet at tagge.
"Mennesker er kloge, men de er ikke gode til at være konsistente," sagde han.
Han henviste til, at mennesker for eksempel kan finde på at bruge forskellige metadata til samme typer tekster, eller at de bliver trætte af at tagge.
John Schwarz ved godt, at flere konkurrenter arbejder med lignende teknologier, men ofte køber de tekstanalysen af de mere specialiserede virksomheder og implementerer det i egne produkter.
På den måde bliver SAS Institute og Oracle faktisk begge kunder hos Business Objects.
"Der er ikke mange virksomheder tilbage i det her marked, så vores konkurrenter må enten selv opbygge den nødvendige viden, eller de må komme til os," smiler John Schwarz.
Opkøbet er det andet større opkøb, som Business Objects har foretaget den seneste tid. I disse dage er virksomheden ved at lukke købet af Cartesis, der er specialiseret i planlægningsværktøjer til finanssektoren.