Undervisningsministeren har lovet, at ordet "it" indgår i alle fagbeskrivelser på seminarierne, og på nær i psykologi er løftet overholdt i den nye bekendtgørelse om læreruddannelsen.
Men det er ikke godt nok, lyder det fra en flok lektorer på sjællandske seminarier.
"En ting er, at lærerstuderende får en række færdigheder i at bruge konferencer, mails og så videre. Det gør man også på sygepleje- og ingeniørstudiet. Men en lærer skal også lære at undervise med nye medier," siger Rene B. Christiansen, lektor på Holbæk Seminarium.
"It bliver noget med at smide nogle tekster op på en konference, selvom man lige så godt kunne have givet den studerende dem i hånden. Det bør i stedet handle om, hvordan man bruger it i undervisningen."
De studerende holder øje
De lærerstuderende forstår godt kritikken.
"Man kunne godt have ønsket, at der stod noget mere specifikt om det it-didaktiske, men det kan godt blive en del af fagene alligevel," siger næstformand Marie Bylov Falgren, Lærerstuderendes Landskreds.
Didaktik er læren om undervisningens mål og indhold, og det er i den del, at Marie Bylov Falgren ser nogle mangler. Lærerstuderendes Landskreds har som et fokusområde at kæmpe for, at seminarierne husker den del.
"Vi skal ikke bare vide, hvad USB og Messenger er. Vi skal vide, hvordan vi bruger det aktivt i undervisningen," slår Marie Bylov Falgren fast.
Samme undervisning flere gange
Undervisningsminister Bertel Haader mener ikke, at bekendtgørelsen har mangler.
"Selvfølgelig skal man lære at undervise med it. Det står også i bekendtgørelsen, som jeg har læst igennem," siger han.
Rene B. Christiansen fra Holbæk Seminarium fastholder, at bekendtgørelsen fokuserer langt mere på it-færdigheder end på undervisningskompetencer.
Han kritiserer også, at der ikke er skrevet nogen udvikling ind i bekendtgørelsen, om hvor meget de studerende skal kunne på forskellige årgange. Dermed kan skolerne opfylde bekendtgørelserne ved at give undervisning i de samme programmer flere gange.
Manglende strategi
Desuden er det forskelligt, i hvor høj grad it er nævnt i de enkelte linjefag. Dermed kan de studerendes it-færdigheder blive meget forskellige alt efter, hvilke fag de læser.
"Der er ingen samlet strategi," fastslår Rene B. Christiansen, der mener, at reformen ikke modsvarer risikoen for flere it-analfabeter blandt børn og unge.
Igen er undervisningsminister Bertel Haarder helt uenig.
"Der er i høj grad en samlet strategi. Og bekendtgørelsen skal forståes på den måde, at der skal være en samlet strategi for lærernes it-kompetencer. Ingen skal forlade læreruddannelsen uden at være højkompetent, når det gælder it," siger undervisningsministeren.