Så langt kan medierne faktisk komme på nettet

Klumme: De danske medier har fortsat ikke fattet, hvilke muligheder nettet rummer. De gemmer sig for søgemaskinerne og linker ikke til andre netsteder. Tænk, hvad de kan drive det til, hvis de begynder at opfatte sig som en del af nettet.

Foråret er kommet, og det første blad er sprunget ud. Fantastisk.

Og det er endnu tidligt på året, så måske springer flere blade ud i år.

Ja, måske vil der ovenikøbet springe et dansk blad ud.

Nej, det er nok for optimistisk.

Danske blade er jo gerne nogle år efter. Så det var som sædvanligt et amerikansk blad, der sprang ud. Dagbladet The Oregonian i Portland, Oregon, USA.

Afsted på Flickr

Det begyndte ved en demonstration mod Irak-krigen i Portland. The Oregonian sendte flere fotografer til demonstrationen, og da billederne løbende kom retur til redaktionen, fandt online-redaktøren på at lægge dem på billede-delingstjenesten Flickr.

Samtidig opfordrede avisen sine læsere til at lægge deres egne billeder fra demonstrationen på Flickr og give dem et bestemt tag.

Avisen linkede så til dette tag fra sin Irak-blog. Og læserne sendte over 200 billeder.

Dermed var The Oregonian sprunget ud i nettets store dele-verden.

Online-redaktøren, Mark Friesen, så, at det var godt, og nu lægger The Oregonian rutinemæssigt billeder på Flickr med links til historierne på avisens websted.

Andre klamrer sig til materialet

Andre aviser klamrer sig til deres dyrebare materiale.

De opretter måske billedserier på deres egne websteder, men de kunne ikke drømme om at kaste deres materiale i grams på Flickr eller lignende tjenester.

Det er jo bare for teenagere og glade amatører, synes de at mene.

Et rigtigt mediehus benytter ikke den slags.

Så avisernes billedserier er forbeholdt de faste besøgende på avisens websted.

De tiltrækker ikke en eneste ny besøgende, og de forsvinder efter kort tid. Det er dumt.

Sådan er det ikke med The Oregonians billeder på Flickr.

Her kigger hele verden på billeder

De er der, hvor hele verden kigger billeder.

De er tagget klogt, så man finder dem. De bliver liggende. Og her kommer det smarte: De linker alle til en eller flere historier på avisens websted.

Sådan.

The Oregonian kommer ud til en meget større målgruppe, og de udnytter deres materiale bedre.

Billederne er jo allerede taget, og det er alligevel kun de færreste af dem, der kommer i avisen.

Det koster ikke en dollar mere at lægge dem online.

Gid det var et tegn

Gid det er et tegn på, at de gamle medier er ved at opdage, hvad nettet kan, hvis man tør springe ud.

Tænk, hvis aviserne ville være en del af netsamfundet i stedet for at lege “Vi er det eneste netsted i verden”.

I dag gemmer mediehusene sig for søgemaskinerne og linker ikke til andre netsteder.

Men tænk, hvad de kan drive det til, hvis de begynder at opfatte sig som en del af nettet.

Hvis de bruger Flickr og Utube, hvis de linker til del.icio.us, tilbyder bloggere trace-backs så vi kan se, hvem der har kommenteret artiklen og så videre.

Det er for tidligt at sige, hvad der kommer ud af initiativet fra The Oregonian, men jeg er ikke i tvivl om, at tanken er helt rigtig. Spring ud, del ud, bliv en del af verden. Nu.

Claus Sølvsteen har arbejdet med nye medier siden 1990. Han er indehaver af Danmarks første private e-mail-adresse og partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren