Flere hundrede finansielle virksomheder og 73 pengeinstitutter har her til morgen ingen kontakt til hovedsystemerne hos BEC (Bankernes EDB Central), fordi bankcentralens to mainframe-computere har mistet deres ip-opsætning.
Det fortæller driftschef hos BEC Steen Elsborg.
”Vi har tabt vores ip-opsætning på vores centrale anlæg. Det betyder, at vi skal genstarte vores systemer, før vi kommer op at køre igen. Det er vi i fuld sving med nu,” siger Steen Elsborg.
Ifølge driftschefen er det endnu uklart, hvad der er årsagen til, at maskinerne har mistet ip-opsætningen.
”Vi ved ikke, om det er en hardwarefejl eller noget andet. Det skal vi have vores IBM-teknikere til at se på bagefter,” siger Steen Elsborg.
Problemerne opstod formentlig mellem klokken 6-7 onsdag morgen, og de betyder, at alle systemer er uden kontakt med omverdenen.
Nedbruddet er gået ud over al service hos BEC, og har ifølge Steen Elsborg ramt både kunder og webbankkunder, ligesom de interne systemer hos BEC også er nede.
”Alt er nede i den tid, vi genstarter,” siger Steen Elsborg.
Ifølge driftschefen fungerede det ene af firmaets to driftcentre igen omkring klokken 10.00 mens alle systemer var i funktion omkring klokken 13.00.
Mellem de to tidsrum virkede systemerne hos omtrent halvdelen af kunderne.