ComputerViews: For amerikanske Google har livet hidtil været en dans på roser.
Virksomheden har nemlig alle dage nydt enorm sympati hos forbrugerne, og hvert nyt tiltag er blevet mødt med lovord, som igen har styrket brugerens positive syn på søgegiganten.
For mange står Google endda som den direkte modsætning til Microsoft, der i manges øjne opfattes som 'det store stygge monopol'.
Men med Googles opkøb af reklamefirmaet DoubleClick har glansbilledet tabt noget af glansen.
Flere steder er meningerne om virksomhedens 17 milliarder kroners opkøb af DoubleClick nemlig kritiske, og beskyldninger om at Google har udviklet sig til et vaskeægte internetmonopol er ikke sjældne.
Skidt for forbrugere
Blandt andet er ZDNets teknologiblogger, Donna Bogatin, meget kritisk over for Googles nye rolle, ligesom også tidsskriftet InfoWorld giver plads til de nye toner.
Her skriver Steve Fox blandt andet, at:
"[Googles overtagelse af DoubleClick] lugter af et monopol, der kan være katastrofalt for mange udbydere af materiale på nettet – og i sidste ende også skidt for forbrugere."
Og selv i anerkendte New York Times bliver der i spalterne stillet spørgsmålstegn ved hvordan Google vil håndtere sin nye position.
Med overtagelsen har Google nemlig sat sig lige så tungt på markedet for salg af bannerannoncer, som virksomheden i forvejen gør det for salg af tekstannoncer og internetsøgning.
Livsfarlig kritik
Er Google blevet for stor til at kunne elskes?
Det er i hvert fald helt nye ord om virksomheden, der endnu har sin første rigtige mediestorm til gode.
Selvom der endnu er langt til de hug, som blandt andre Microsoft må finde sig i fra presse og brugere, så kan vedholdende kritik være livsfarlig.
Det er naturligvis endnu for tidligt at konludere på Googles fremtid, og i sidste ende betyder dårlig omtale næppe det store, så længe den er begrænset.
Men hvis Google ender i hård modvind og begynder at miste forbrugernes goodwill, kan virksomheden falde fra tinderne lige så hurtigt, som den kom derop.