Det danske søgemaskineselskab Surfray er i gang med at forsøge at overtage konkurrenten Mondosoft, som netop har verfet stifter og tidligere direktør, Laust Søndergaard, på porten.
Jo før des bedre, lyder det fra Surfrays administrerende direktør, Martin Veise.
"Mondosoft er i krise, men har et godt produkt og dygtige medarbejdere. Og det gør ondt at se på en slåskamp mellem de oprindelige medarbejdere og de nye investorer efter Laust Søndergaards afskedigelset," lyder det fra Martin Veise som begrundelse for overtagelses-forsøget.
Han har sammen med Surfrays advokat, Martin von Haller Grønbæk, sent tirsdag aften kontaktet en stribe aktionærer i Mondosoft i et forsøg på at købe selskabets aktiver og overtage medarbejderne.
"Indtil nu har vi haft en overraskende god dialog med en del aktionærer, og det har givet nogle meget interessante tilbagemeldinger," lyder det Martin Veise til Computerworld.
Forvrænget billede
Direktør fra Mondosoft, Kent Sørensen, kan ikke genkende det billede, som bliver tegnet af Mondosoft.
"Jeg har ingen kommentarer til Martin Veises udtalelser. Det må stå for hans egen regning og være op til aktionærerne, siger han.
Overtagelse via earn-out
Martin Veise kan ikke umiddelbart sætte et beløb på den overgangssum, som Surfray i givet fald vil betale for Mondosoft.
Selskabets overtagelses-tilbud er en såkaldt earn-out, hvor overskuddet på kerneforretningen er prisen for virksomheden.
"På den måde tilgodeser vi folk, som har penge til gode, mens andre vil få tilbudt aktier i Surfray til favorable priser," siger Martin Veise.
Ifølge Martin Veise er det svært at afgøre den reelle værdi af Mondosoft. Han mener, at Mondosofts regnskaber er "svært oppustede".
"Jeg gætter på, at prisen ved en earn-out ligger et sted mellem fem til 15 millioner kroner, hvis man skærer ind til kerneforretningen," forklarer han.
Han fortæller samtidigt, at Surfray også står klar med aktie-forkøbsret til Mondosofts medarbejdere.
"Vi overtog i maj 2006 selskabet Speed of Mind, og har på den baggrund en del erfaring med, hvordan sådan en overtagelse skal foregå," siger Martin Veise.
Tilbage til søgning
Surfray's vision er at bringe Mondosoft tilbage til kerneproduktet: Søgemaskiner.
"Den nuværende ledelse fokuserer efter vores mening ikke på søgemaskiner, men derimod på de Ontolica-produkter, som Mondosoft fik med i købet ved overtagelsen af Navigo Systems, og dermed visner MondoSearch-produktet hen. Men den satsning vil vi vende fuldstændigt på hovedet, så søgemaskinen igen med kommer i fokus," siger Martin Veise.
Han forudser en fremtid, hvor Surfrays søgeprodukter skal integreres med Mondosofts således, at de produkter enten smelter sammen eller kan sælges på to forskellige markeder.