Microsoft udfordrer nu for alvor Adobe på markedet for digitale dokumentlæsere.
Software-giganten fra Redmond har nemlig indgået aftaler mod nogle af verdens største avisudgivere om at udvikle en digital platform, der er baseret på Windows Presentation Foundation-teknologi (WPF).
Læseren bliver en direkte konkurrent til Adobes Flash og pdf-software.
Derved er der taget hul på en ny formatkrig om retten til at levere den platform, der skal vises digitalt indhold på.
Tre aftaler på plads
Microsoft har i samarbejde med de tre avisudgivere Associated Newspapers, Forbes og Hearst planer om at udvikle en digital platform, der er bygget på Microsofts lukkede WPF-teknologi.
Hearst har allerede en betaudgave af deres læser, der kan benyttes til avisen Seattle Post-Intelligencer. Læseren er blevet døbt P-I Reader og den kan downloades på avisens webside.
"Vi er hele tiden på jagt efter nye måder at nå vores læsere på," siger George B. Irish, der er chef for medieimperiet Hearst til InformationWeek.
"Der er ingen tvivl om, at digitalt indhold er nødvendigt for avisbranchens fremtid, og vi forventer os meget af samarbejdet med Microsoft om den nye applikation."
P-I-læseren er udviklet til at fungere både online og offline, og den kan gemme op til seks dages nyhedsindhold fra avisen. Læseren kan ombryde tekst og billeder så de passer til skærmopløsningen.
Programmet kan i øjeblikket kun afvikles på Vista- og XP-maskiner, men der er planer om at udvide platformen til også at understøtte eksempelvis Mac OS.
New York Times er klar
Avisen The New York Times indgik sidste år en lignende aftale med Microsoft, og avisen introducerede en løsning baseret på WPF-teknologi i november 2006.
Microsofts WPF-teknologi er en direkte konkurrent til Adobes kommende Apollo-udviklingsplatform og til formaterne Flash og pdf. De to virksomheder har således taget hul på en kamp om en universal klient til brug på internettet.