Folkeskolens afgangsprøver blokerer it-udvikling

Ved folkeskolens afgangsprøve testes ingen danske elever i digitale kompetencer. Det er en alvorlig stopklods for den digitale ­kompetenceudvikling, mener flere eksperter.

En elev i den danske folkeskole kan sagtens glide gennem folkeskolens afgangsprøve med fremragende karakterer i både dansk, matematik og fremmedsprog – uden så meget som at have forholdt sig nye teknologiske muligheder som kritisk vurdering af internettets informa­tionshav, samarbejde ved hjælp af it-værktøjer eller betjening i en simpel ting som et regneark.

It-færdigheder er nemlig ikke et krav i afgangsprøven, og det får nu flere eksperter og inter­essenter til at efterlyse digitale kompetencer i afgangsprøven.

For selv om der i løbet af de seneste 10-15 år er søsat et hav af initiativer for at styrke anvendelsen af digitale læremidler og dermed udvikling af elevernes digitale kompetencer, betegnes effekten af eksperter fortsat som ringe.

Afgangsprøven halter gevaldigt

En helt åbenlys forhindring er afgangsprøven, mener formand for Danmarks Skolelederforening, Erik Lorenzen.

Han peger på, at lærerne skal leve op til mange krav, og at et helt naturligt sigtepunkt er de færdigheder, eleven skal måles på ved folkeskolens afgangsprøve.

– Men i dag forventes det ikke, at eleverne i afgangsprøverne ikke skal præstere noget på it-området, siger Erik Lorenzen.

Folkeskolens afgangsprøve indeholder ikke direkte krav til elevernes digitale færdigheder.

Tættest på kommer evnen til at layoute et dokument pænt, hvis en elev vælger at aflevere den skriftlige dansk stil på computeren.

Til gengæld skorter det ikke på andre meget konkrete krav til eleverne, der i prøven i skriftlig dansk skal kunne “udtrykke fanstasi, følelser, tanker”.

Eller i mundtlig dansk at kunne “vurdere etiske, æstetiske og historiske perspektiver i tekster”.

Sløjd og hjemkundskab

Fag som sløjd, hjemkundskab og håndarbejde er endvidere fag, der er meget detaljerede i bekendtgørelsen.

I tilvalgsfaget sløjd står det nøje beskrevet, at en elev skal prøves i at “bearbejde materiale i en håndværksmæssig fremstilling med fagets almindelige redskaber, værktøj og maskiner”.

For kun en uge siden efterlyste tænketanken CIO Innovation Forum her i Computerworld, at alle danskeres digitale kompetencer styrkes, fordi tænketankens medlemmer allerede i dag ser en snigende tendens til en digital analfabetisme.

Fra it- og toplederne i tænketanken lød der særligt en opfordring til at se på folkeskolens rolle.

Men en tung stopklods skal ryddes af vejen.

Nøglen ligger i ministeriet

– Nøglen til at få løst det ligger i Undervisningsministeriet, hvor prøverne udformes. Eleverne har et relativt lille antal undervisningstimer i forhold til, hvad de skal nå. Derfor prioriterer lærerne hårdt. Og har den enkelte lærer ikke et personligt forhold til it, kan vedkommende let forfalde til at anvende metoder, hvor it ikke inddrages, siger formand for Danmarks Skolelederforening, Erik Lorenzen.

Og samme forhold gælder i virkeligheden for skolelederne.

– Skolelederne har det pres, at de bliver sammenlignet med naboskolen på karaktergennemsnittet, siger Erik Lorenzen med endnu en henvisning til folkeskolens afgangsprøve.

Professor Birgitte Holm Sørensen fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der har forsket og fulgt brugen af it i folkeskolen i mange år, undrer sig også over, at digitale kompetencer ikke ses som en decideret kompetence, eleverne skal besidde.

– Vi bør ikke sende børn ud af folkeskolen, uden at de har digitale kompetencer, siger hun.

I Undervisningsministeriet er det Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen, der står for at udforme folkeskolens afgangsprøve.

Undervisningskonsulent Niels Plischewski medgiver, at it-elementet godt kan spille en større rolle i folkeskolens afgangseksamen, men at det kræver nogle klarere mål for, hvilke kompetencer eleverne skal beherske.

Mangler eksakte læringsmål

– Jeg undrer mig meget over, at vi ikke har gjort det endnu, men vi kan ikke gøre det, før vi har nogle helt reelle kompetenceskrivelser i målene – altså meget eksakte læringsmål for, hvad vi forventer, eleven kan, når han går på nettet eller håndterer computeren, siger Niels Plischewski.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Bertel Haarder.

Læs mere om de digitale kompetencer i fredagens trykte udgave af Computerworld.

- Masser af initiativer, men ingen effekt
- De ekstakte krav




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere