Bredbåndsudbyderen Fullrate, der i det seneste år er braget frem i hovedstadsområdet, har nu også fået øje på Aalborg og Århus.
Fullrate vil sælge bredbåndsinternet og telefoni til de godt 200.000 husstande i de to byer, som nu får mulighed for bredbånd på 2Mbit/512Kbit til 299 kroner per måned – inklusiv telefonabonnement.
Dermed optrappes bredbåndskrigen også i det jyske, hvor prisen for samme hastigheder hos Cybercity er på 299 kroner, men det er vel og mærke uden telefoni.
TDC tager 394 kroner – også uden telefonabonnementet.
Vil dække alle de store byer
Fullrate, der er stiftet af fem tidligere Cybercity-ledere, har netop rundet kunde nummer 10.000 i København på mindre end et år, og det er på baggrund af den succes, virksomheden nu også starter op i Aalborg og Århus.
- Vi har hele tiden ønsket også at starte op i Jylland, men det er så nu, at vi kan gøre det. Det har været nødvendigt at få nogle kunder på og få skabt noget omsætning, forklarer Stig Myken, administrerende direktør i Fullrate.
Han oplyser, at Aalborg og Århus blot er starten på virksomhedens ekspansion.
- Det er vores ambition, at vi inden sommer vil dække de fleste store byer i Danmark, siger Stig Myken.
Der bliver dog ikke tale om, at Fullrate kommer til at dække hele landet, for det kræver en vis mængde kunder per central, før forretningsmodellen hænger sammen.
Derfor er det kun byområderne der har mulighed for at benytte Fullrates produkter, og grænsen går indtil videre ved de byer, hvor der er minimum 10.000 husstande.
- Men grænsen er variabel, for jo større en procentdel af markedet, vi kan få i en by, jo mindre kan byen være. Hvis vi kan opnå en tilgang af kunder, der minder om det, som vi har set her i København, så kan det godt være, at grænsen ændrer sig, siger Stig Myken.
Skærer alt overflødigt væk
Fullrate har, siden virksomheden kom til verden sidste år, forsøgt at levere internet og telefoni til priser, der ligger et pænt stykke under de mere etablerede internetudbydere.
Det sker primært ved at skære alt det overflødige væk, så man for eksempel lader kunderne bestille produkterne via internettet og ikke udbyder e-mail.
Den strategi holder man fortsat fast i, fortæller Stig Myken.
- Vi holder os til det helt grundlæggende kommunikationsprodukt og skærer helt ind til benet. Hos TDC kan man få en mand ud og installere antivirus på computeren, det kan man ikke hos os, og det kommer man heller aldrig til at kunne. Det er er der andre, der er meget bedre til, siger Stig Myken.