IBM fortsætter med at udskille forretningsenheder, der ikke passer ind i fremtidsbilledet af virksomheden. Kinesiske Lenovo overtog pc-divisionen og nu er det printerdivisioner, der afhændes.
Det er den japanske printer- og kopimaskineproducent Ricoh, der skal overtage butikken på sigt.
I første omgang har de to firmaer oprettet et fællesselskab, InfoPrint Solutions, hvor Richo ejer 51 procent og IBM 49 procent.
Over de næste tre år skal Ricoh gradvist overtage IBM’s andel og ende med ejerskab over hele virksomheden.
Prisen afgøres efter tre år
Ricoh betaler næsten 4,2 milliarder kroner for de nuværende 51 procent og som forskud på de resterende 49 procent.
Den endelige pris opgøres efter den treårige periode, og skal baseres på de tab eller gevinster, der har været i selskabet.
I 2006 genererede IBM’s printerdivision en omsætning på knap seks milliarder kroner.
Det nye selskab kan bruge IBM’s InfoPrint-varemærke og logo i mindst fem år og selskabet vil fremover forblive IBM’s globale partner inden for printerområdet.
Goddag og farvel
IBM har været meget aktive på opkøbsfronten med mere end 60 opkøb siden 2002, men i samme tidsrum har virksomheden kvittet dele af forretningen, der ikke er kerneområder, som eksempelvis produktion af skærme, harddiske samt milliardaftalen med Lenovo om pc-produktion.
Tilbage i 1991 udfasede IBM den lettere del af printerbutikken i selskabet Lexmark, der gik på børsen i 1995.
Ricoh er kendt i det meste af verden for sine printere, telefax- og kopimaskiner og omsatte i perioden april til september 2006 for 35 milliarder kroner.