ComputerViews: Mon ikke de fleste Lotus Notes-brugere vil glæde sig over nyheden om, at 2007 vil byde på en ny udgave af email- og samarbejdsklienten, som vil løfte brugergrænseflade og funktionalitet ind i det nye årtusinde?
Det er blot en af mange produktlanceringer, som IBM har løftet sløret for under den netop afholdte Lotusphere-konference.
Begejstringen var i hvert fald åbenlys og hørbar da mere end 7000 konferencedeltagere, heraf mere end 100 danskere, på Lotusphere i Orlando kunne opleve Lotus topchef Mike Rhodin meddele nyheden om, at Lotus Notes 8 er på vej om få måneder.
Fuld damp fremad for det sociale
Og Lotus Notes 8 får følgeskab af andre spritnye produkter som Lotus Connections, Quickr og en videoopdatering til IM-klienten Lotus Sametime.
Det peger alt sammen i retning af en produktsuite, som nærmest er indbegrebet af tidstypiske sociale softwarefænomener som Wikis, blogs og folksonomier.
IBM har i det hele taget i den grad taget Web 2.0 og internettet som et kollaborativt rum til sig. Når den overståede Lotusphere-konference til overflod også blev afviklet parallelt en enkelt dag i den virtuelle online-verden Second Life, så ser det jo ud til, at det er en helhjertet satsning fra IBM.
Men henvisningen til Web 2.0 er strengt taget en smule defensiv i betragtning af, at skaberen Ray Ozzies originalt konciperede samarbejdsapplikation Lotus Notes strengt taget foregreb den kollaborative internetrevolution med mere end et årti.
Social softwarepalette fra IBM
Men hvordan adskiller IBM’s kommende produkter til virksomhedsbrug sig så fra Myspace, brugerdrevet indhold på del.icio.us og fotodelingstjenester som Flickr og videoamok på YouTube?
IBM’s svar er todelt, når de under Lotusphere blev konfronteret med det spørgsmål.
Dels er de kommende produkter bygget med den sikkerhed for øje, som kræves i virksomheder. Dels er der tale om velintegrerede og komplette produkter, der kan stykkes sammen så IBM leverer en komplet palette af kollaborativ funktionalitet, der spænder fra virksomhedschat til gruppekalendere, lyder svaret fra IBM.
Men IBM’s løsning indeholder samtidig problemer på de to fronter. IBM deler et skæbnefællesskab med konkurrenten Microsoft, fordi begge virksomheder er pressede af Google, YouTube, Flickr, eSnips og andre innovative internetfirmaer i forbrugersfæren.
For det første har IBM med sin produktstrategi bundet sig til at levere et komplet arsenal af samarbejdsapplikationer til virksomhedsbrug.
Det betyder, at virksomheden nu har forpligtet sig selv til at holde trit med den hurtige udvikling, som kendetegner nutidens internetapoplikationer og tjenester.
Når Skype eller Microsoft laver nye funktionaliteter i instant messaging produkter, må IBM eksempelvis følge efter.
Og skal man se på fortiden, har det taget IBM rigtig lang tid at få gjort Lotus Notes tidssvarende, som den kommende version 8, tegner til at blive det.
Sikkerhed unden nuancer
For det andet er den sikkerhedsmodel, som IBM tilbyder i sine nye produkter indtil videre temmelig grov i sin granularitet. Stort set handler det om, at den enkelte bruger kan lukke for eller tillade andre virksomhedsansatte at få del i samarbejdsinformationer.
Men bordet fanger. Hvis IBM’s strategi skal lykkes, gælder det om hurtigt at få indført mange flere differentierede sikkerhedsnivauer og tage højde for, at videndeling i moderne virksomheder også omfatter eksterne samarbejdspartnere.
Sikkerhed handler ikke om at lukke firmaet inde som en informationsø men om at kunne lave transparente og overskuelige sikkerhedsløsninger, der opleves som trygge og ikke blokerende for brugerne.
Og om at kunne matche de innovative produkter, der i øjeblikket udklækkes i internettets forbrugerunivers, kræver en hidtil uset opmærksomhed og forandringsvilje, når de skal omsættes til virksomhedsoftware.
Under alle omstændigheder må omfanget af IBM’s aktuelle satsning aftvinge respekt.
Men med flere måneder til at de fleste af de nye produkter bliver bredt tilgængelige, er det endnu umuligt at afgøre i hvilket omfang den brugercentrerede satsning vil tiltrække nye kunder og dermed komme til at blive en reel succes for IBM.