Operas aftale med Samsung er endnu et eksempel på Opera Softwares aggressive strategi om at positionere sig som den førende leverandør af browser-software til mobile enheder.
Opera Mini og Opera Mobile benyttes efterhånden af mange hardware-producenter, og netop i dag lancerer virksomheden også en browser til Nintendo Wii og den håndholdte Nintendo DS.
Operas direktør, Jon von Tetzchner, er svært tilfreds med aftalen og siger, at strategien om at samarbejde med de store mobilproducenter, operatører og med brugerne har gjort Opera Mobile til et attraktivt produkt, der nu også skal benyttes af en af de store mobilproducenter på markedet.
Samsung sidder på omkring 11 procent af markedet for mobiltelefoner.
Fra web til mobil
De fleste internetsider er ikke designet til at blive vist på mobilens lille skærm, men Operas mobil-browser benytter en teknologi, den såkaldte Small Screen Rendering-teknik, der har været banebrydende i forhold til at skalere websider ned på mobilens skærm.
For at gøre internet på mobilen til en bedre oplevelse, samarbejder Operas Mini-browser med en server, der barberer den webside, man besøger, ned i en størrelse, så den passer til telefonens lille skærm.
Nedjusteringen betyder samtidig, at siden hentes hurtigere, og den fikse teknologi har gjort Opera Mini meget populær hos mobilfolket.
Otte millioner kopier hentet
Opera Mini blev i slutningen af sidste måned lanceret i version 3.0, der kan integreres med kameraet i mobiltelefonen, så man hurtigt og nemt kan uploade billeder fra sin telefon direkte til sociale netværkstjenester som Flickr og MySpace.
Man kan desuden abonnere og modtage RSS-feeds, og så understøtter den kryptering.
Omkring otte millioner brugere har været forbi Operas server for at downloade programmet til telefonen, og firmaet har beregnet, at der er vist to milliarder websider med Opera Mini.