San José, USA: Når det gælder om at tage ny teknologi til sig, er indbyggerne i de nordiske lande i verdensklasse.
Vi har hørt det før, og nu hører vi det igen.
- Få forstår ny teknologi bedre end befolkningerne i Danmark, Norge, Sverige og Finland. I adopterer i stor stil forretningsmodeller, som drager fordel af teknologien. I er simpelthen bare foran, siger Ciscos Chris Dedicoat, senior vice president for de europæiske markeder, til Computerworld.
Ordene faldt på konferencen Cisco C-Scape, der i det nordlige Californien samler brancheanalytikere, investorer og mediefolk for at høre og diskutere Ciscos visioner for fremtiden, ligesom fokus er rettet mod mere jordnære produktlanceringer.
Fra idé til penge
For at få succes med de gode idéer er det afgørende, at der er rigeligt med både innovationskraft og produktivitet.
- Vi udvikler i Indien og Kina, men også i Danmark, Belgien og Storbritannien. Du kan sige, at vi udvikler, hvor råmaterialet er tilstede, siger Chris Dedicoat.
Med det mener han brændstof til at ”monetize” de kreative idéer så hurtigt som muligt.
- Amerikanerne er fremragende til at omsætte gode idéer til kontanter meget hurtigt, mens det kniber mere for europæerne. En god idé skal forfølges og forvandles til omsætning i en fart, siger Chris Dedicoat.
Opblomstrende teknologier
Ciscos Emerging Technology Group sætter penge og ressourcer i virksomheder og iværksættere for at få fat i de gode og lukrative påhit så tidligt som muligt.
Chris Dedicoat kalder konceptet ”Seeding capital” - spire-penge til hurtig-voksere.
- Vi ansætter mange unge direkte fra uddannelsesinstitutionerne og placerer dem i separate forretningsdivisioner, hvor vi lader dem nørkle med deres gode idéer. Det var også via emerging technology group, at videokonferenceproduktet TelePresence blev til virkelighed, siger direktøren for Ciscos europæiske markeder.
Det var lidt efter samme koncept, at danske Kiss blev optaget i Cisco-familien og nu samarbejder med det Cisco-ejede Scientific Atlanta.
- Hos Kiss spørger vi for eksempel de innovative medarbejdere, ”hvordan kommer vi videre med settop-bokse,” lyder det fra en veloplagt Dedicoat med moderigtigt gråsprængt strithår.
Kiss og Deutsche Telecom
Chris Dedicoat fortæller, at verdens største IPTV-netværk, Deutsche Telecoms, er baseret på Kiss-produkter.
- Europa er en nøglekomponent i vores verdensomspændende udvikling, ligesom Kiss og dermed de almindelige forbrugere, som er Kiss’ kunder, er det, lyder det.
En væsentlig del af Ciscos udvikling går i retning af, hvad koncernen kalder ”unified communications.” Altså stemme, video og data på den samme enhed. En klient – måske en mobiltelefon eller PDA, vil inden længe også kunne bruges til adgangskontrol, se fodboldkamp eller film, automatisk betale flybilletten ved gaten, bompengene på ringvejen og så videre og så videre.
Ciscos marketingchef Sue Bostrom kalder konceptet ”The Human Network,” og værdien af dette marked for unified communications anslås til svimlende 245 milliarder kroner om året i løbet af kort tid.
Når The Human Network har vundet indpas, vil du være genkendt og positioneret i samme sekund, du tænder din mobiltelefon, laptop eller PDA.
Software gør netværket så intelligent, at det er slut med at gemme sig.
Nettet finder dig
The Human Network finder dig, uanset om du er på kontoret, i lufthavnen, hotellet, på den anden side af jorden eller måske et sted, du helst ikke vil fortælle nogen om.
Det menneskelige netværk og videokonference-produktet TelePresence udspringer begge af Web 2.0, men udviklingen stopper ikke her.
Den næste dimension lurer rundt om hjørnet.
- TelePresence er todimensionelt og dermed et klassisk Web 2.0-produkt, men Web 3.0 og dermed tre dimensioner, jamen det er da klart det næste skridt, fastslår Chris Dedicoat, der ikke vil komme med et bud på, hvornår web 3.0 bliver til virkelighed.
Marketingchefen Sue Bostrom vil derimod gerne slå fast, at Cisco flytter sig.
- Vi har altid udviklet til it-chefen, men nu vender vi i stigende grad opmærksomheden mod slutbrugeren, og det bliver en af vores største udfordringer. At ændre virksomheden og kundernes forventninger på samme tid.
Danmark tjener kassen
Hos Cisco Danmark skal man ikke ændre for meget, men ifølge den europæiske chef bare holde kursen mod den gyldne horisont.
- Hvis nogle flere af vores Cisco-forretninger var lige så succesfulde som den danske, så ville vores omsætning være signifikant større, siger Chris Dedicoat, der er meget begejstret for det danske datterselskab.
Han betegner ligefrem Danmark som et af de lande med den relativt set bedste indtjening overhovedet blandt Ciscos mange datterselskaber over hele verden.