Danmark nye store webportal, borger.dk, får fra lanceringen 1. januar 2007 en hjælpende hånd fra landets bibliotekarer.
Bibliotekerne vil nemlig i høj grad være med til at markedsføre sitet, når man låner bøger og spørger om råd vedrørende offentlig information hos bibliotekarerne.
- Vi har i de seneste 10 år givet vejledning i, hvordan borgerne skal bruge nettet. Nu skal vi undervise og vejlede brugerne i, hvordan man kan anvende borger.dk, siger chefkonsulent Jonna Holmgaard Larsen fra Biblioteksstyrelsen.
En pligt
Hun understreger, at det jo er bibliotekernes pligt at informere borgerne, og på denne måde får bibliotekerne også en vigtigere betydning for lokalsamfundet i spørgsmål om offentlig information.
Borger.dk skal samle offentlige digitale oplysninger, tjenester og selvbetjeningsløsninger ét sted frem for at man skal gå ind på forskellige kommunale og statslige websites for at finde det, man søger.
Sitet er en sammenlægning af Videnskabsministeriets portal, danmark.dk, og kommunernes netborger.dk.
Sparsom information
Eftersom den endelig udgave af borger.dk først er færdig i 2012 vil der fra starten være sparsom information at rådgive om.
Men de offentlige myndigheder vil dog løbende tilbyde tjenester på sitet.
Ifølge planen vil det fra 2008 være muligt, at man på borger.dk kan søge på tværs af diverse offentlige myndigheder via en personaliseret funktion, Min Side.
Undervisning og rådgivning på bibliotekerne
Fra det nye år vil der på størstedelen af landets biblioteker være en kontaktperson, der kan undervise biblioteksbrugerne.
Undervisningen kan ske via en annonceret undervisningstime i eksempelvis selvbetjening af udfyldelsen af en selvangivelse.
Rådgivningen kan også foregå mere ad hoc, hvis en borger skal bruge akut hjælp til at løse en opgave på borger.dk.
- Men hjælpen skal gerne være hjælp til selvhjælp således, at borgeren de næste gange kan navigere rundt på borger.dk alene, siger Jonna Holmgaard Larsen.