Det danske marked for Business Intelligence (BI) vokser som aldrig før – seks-otte procent om året er analysefirmaet IDC's forventninger til væksten i de kommende år.
Dette er en af årsagerne til, at BI-leverandøren MicroStrategy i september valgte at etablere sig i Danmark med eget kontor.
- Vores eksisterende kunder i Danmark viste stor interesse for, at vi etablerede os lokalt, og vores succes står og falder med, at sælgeren er tæt på kunden. Afgørende var dog også, at efterspørgslen i Danmark efter BI-løsninger er stor og deraf også potentialet, siger Christian Leander, der er selskabets danske direktør.
Fokuserer på det store
MicroStrategy fokuserer især på løsninger til brancher som detailhandel, banker, forsikring og offentlige virksomheder.
Blandt de syv-otte danske kunder, selskabet i øjeblikket har stående i kundekartoteket, finder man da også dagligvarevirksomheder som COOP Danmark og Metro.
Selskabets største kunde er det amerikanske postvæsen, US Postal Service, hvor 30.000 medarbejdere har adgang til BI-løsningen.
Håndteringen af en organisation af denne størrelse understreger,m at MicroStrategy har det fint med at levere løsninger til netop de store virksomheder.
Også i Danmark er målet derfor at få foden inden for hos de større danske virksomheder.
35 kunder om et par år
Særligt interessant for MicroStrategy er selskaber, der opsamler store mængder information i et eksisterende datawarehouse og har behov for, at løsningen kan håndtere mange samtidige brugere, uden at det går ud over systemets ydelse.
- Målet er, at vi inden for to-tre år har omkring 35 kunder i Danmark, der samlet leverer en årlig omsætning i nærheden af 50-60 millioner kroner. Det er ikke afgørende, at disse kunder er at finde blandt de 100 største virksomheder i Danmark, mener Christian Leander.
Svært at finde folk
Han mener ikke, at målet er urealistisk, men indrømmer også, at der skal løbes stærkt, for bemandingen af kontoret er langt fra på plads.
I øjeblikket sidder der to personer på kontoret i København.
Det umiddelbare mål er otte medarbejdere, mens målet på lidt længere sigt er, at man skal være 15-17 medarbejdere, men det er svært at finde frem til kvalificerede kandidater.
- Vi har for tiden to salgsmedarbejdere, der begynder til januar og håber på at have holdet klar i løbet af januar. Vi har to headhunterbureuaer i gang, der leder efter de rette kandidater, men jeg indrømmer, at det er svært, for de hænger ikke på træerne, siger selskabets danske landechef.
Europæiske kontorer
MicroStrategys ekspansion foregår dog ikke kun i Danmark. Selskabet har åbnet flere europæiske kontorer i rap og på alle kontorerne skal der ansættes folk.
Christian Leander anslår, at man den næste tid skal stige fra 400 medarbejdere i Europa til 600.
Omsætningen på verdensplan stiger ligeledes og forventningen er at man når op på 300 millioner dollar i år – en stigning på hele 40 procent fra året før.
I forbindelse med Computerworlds Top 100 lå MicroStrategy på syvendepladsen for verdens BI-selskaber målt på omsætning.
Ud over US Postal Service leverer MicroStrategy BI-løsninger til blandt andet Google, AT&T, eBay, CIA og FBI, men de i Danmark er at finde hos selskaber som COOP Danmark og A.P. Møller-Mærsk.