EU’s målsætning om, at det indre marked også gælder på internettet har trange kår.
Næsten ingen handel foregår på tværs af grænserne, selv om forbrugerne i stigende grad køber varer via internettet. Det viser tal fra EU-kommissionen.
Et fælles EU-mærke
I et forsøg på at øge forbrugernes tillid til e-handel over grænserne, og i sidste ende et forsøg på at øge e-handlen generelt, overvejer man derfor i EU-regi at indføre et fælles EU-mærke, der kan blåstemple e-butikker, som overholder en række fælles regler, herunder en fælles beskyttelse af forbrugerne.
Der findes imidlertid 30 lokale e-handelsmærker rundt om i EU-landene, vurderer Jan Trzaskowski, assisterende professor ved juridisk institut på Handelshøjskolen i København.
Selv om de anvender mange fælles regler, så er der også mange, der er forskellige.
- Tag bare returreglerne. Disse løber fra syv hverdage til 15 dage på tværs af EU, men en metode til harmonisering kunne naturligvis være at lægge sig fast på, at e-handel er 15 dage alle steder, siger Jan Trzaskowski.
For alle de eksisterende e-handelsmærker gælder dog, at de generelt ikke yder bedre beskyttelse overfor forbrugerne end det som loven foreskriver, oplyser Jan Trzaskowski.
Der findes dog få undtagelser, herunder det danske e-mærket, som ikke tillader, at kunderne kan betale forud, f.eks. via en bankoverførsel, der går uden om selve online betalingssystemet.
Manglende tillid
Den væsentligste barriere synes at være forbrugernes manglende tillid til at handle i butikker, der er placeret i andre lande.
Selv om mere end hver fjerde eu-borger i det seneste år har købt mindst en vare via internettet, har blot seks procent købt noget i et andet land.
Næsten hver anden EU-borger er nemlig utryg ved at købe noget over nettet i et andet land.
Frygter at blive snydt
Forbrugerne angiver mange forskellige årsager til, at de finder det problemfyldt at e-handle henover grænserne.
71 procent er nervøse for, at det er sværere at klage over en vare, når den er købt i og afsendt fra et andet EU-land, 65 procent forudser problemer med at returnere en vare købt på ”postordre”, 66 procent er nervøse for leveringsproblemer, mens 56 procent mener, at de er dårligere beskyttet som forbrugere.
Frygten for at blive snydt og bedraget er imidlertid også høj. 68 procent er bange for at komme til at handle hos en-e-butik, der kun er ude på at snyde kunderne.
- Undersøgelsen peger på, at uddannelse, information og styrkelse af forbrugerne spiller en væsentlig rolle, når det gælder om at øge forbrugersikkerheden og e-handel henover grænserne, siger David Mair, der er direktør for EU-kommissionens afdeling for helbreds- og forbrugerforhold.
Han tilføjer desuden, at undersøgelsen ligeledes tyder på, at desto bedre uddannede og velorienterede forbrugerne er, desto tryggere er de ved at handle på tværs af grænserne.