E-handel over grænserne halter bagefter

Forbrugerne i Europa har det svært med e-handel og ikke mindst henover grænserne er handlen via nettet begrænset. Løsningen kunne være et fælles e-handelsmærke.

EU’s målsætning om, at det indre marked også gælder på internettet har trange kår.

Næsten ingen handel foregår på tværs af grænserne, selv om forbrugerne i stigende grad køber varer via internettet. Det viser tal fra EU-kommissionen.

Et fælles EU-mærke

I et forsøg på at øge forbrugernes tillid til e-handel over grænserne, og i sidste ende et forsøg på at øge e-handlen generelt, overvejer man derfor i EU-regi at indføre et fælles EU-mærke, der kan blåstemple e-butikker, som overholder en række fælles regler, herunder en fælles beskyttelse af forbrugerne.

Der findes imidlertid 30 lokale e-handelsmærker rundt om i EU-landene, vurderer Jan Trzaskowski, assisterende professor ved juridisk institut på Handelshøjskolen i København.

Selv om de anvender mange fælles regler, så er der også mange, der er forskellige.

- Tag bare returreglerne. Disse løber fra syv hverdage til 15 dage på tværs af EU, men en metode til harmonisering kunne naturligvis være at lægge sig fast på, at e-handel er 15 dage alle steder, siger Jan Trzaskowski.

For alle de eksisterende e-handelsmærker gælder dog, at de generelt ikke yder bedre beskyttelse overfor forbrugerne end det som loven foreskriver, oplyser Jan Trzaskowski.

Der findes dog få undtagelser, herunder det danske e-mærket, som ikke tillader, at kunderne kan betale forud, f.eks. via en bankoverførsel, der går uden om selve online betalingssystemet.

Manglende tillid

Den væsentligste barriere synes at være forbrugernes manglende tillid til at handle i butikker, der er placeret i andre lande.

Selv om mere end hver fjerde eu-borger i det seneste år har købt mindst en vare via internettet, har blot seks procent købt noget i et andet land.

Næsten hver anden EU-borger er nemlig utryg ved at købe noget over nettet i et andet land.

Frygter at blive snydt

Forbrugerne angiver mange forskellige årsager til, at de finder det problemfyldt at e-handle henover grænserne.

71 procent er nervøse for, at det er sværere at klage over en vare, når den er købt i og afsendt fra et andet EU-land, 65 procent forudser problemer med at returnere en vare købt på ”postordre”, 66 procent er nervøse for leveringsproblemer, mens 56 procent mener, at de er dårligere beskyttet som forbrugere.

Frygten for at blive snydt og bedraget er imidlertid også høj. 68 procent er bange for at komme til at handle hos en-e-butik, der kun er ude på at snyde kunderne.

- Undersøgelsen peger på, at uddannelse, information og styrkelse af forbrugerne spiller en væsentlig rolle, når det gælder om at øge forbrugersikkerheden og e-handel henover grænserne, siger David Mair, der er direktør for EU-kommissionens afdeling for helbreds- og forbrugerforhold.

Han tilføjer desuden, at undersøgelsen ligeledes tyder på, at desto bedre uddannede og velorienterede forbrugerne er, desto tryggere er de ved at handle på tværs af grænserne.


  • Seneste nyt
  • Læses lige nu
  • Mest læste
  • It-job
  • Søg


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere