Der er salg i den gode historie

Klumme: Storytelling er alfa og omega, når man vil opnå succes med sin e-butik. Den gode historie sælger flere varer og giver god presseomtale.

Når man laver en e-butik, er det ikke nok at have gode priser, effektive tekster og pæne billeder.

Hvis man virkelig vil have succes med sin forretning, så skal man fortælle den gode historie, altså lave effektiv storytelling.

Jeg bor selv ned til en lille sø med krebs i, og de krebs ville jeg gere have fat i. Ikke mindst fordi min datter elsker at fiske med mig, og krebs er jo noget af det mest eksotiske, vi har i de danske søer.

Fanget ind af et website

På et tidspunkt skulle jeg købe nogle krebsebrikker, og jeg startede selvfølgelig med at kigge efter dem på nettet.

Jeg fandt ikke rigtig noget i Danmark, så jeg begyndte at søge i USA og fandt hurtigt et website, der solgte krebsebrikker.

Inden jeg vidste af det, havde jeg brugt en time på websitet.

Ejeren fortalte den mest fantastiske historie om, hvordan han som barn var med sin far ude at fiske krebs.

Det gik ok, men med årene mente sønnen, at det burde kunne gøres bedre.

Han begyndte at lave sine egne krebsebrikker, og i starten gik det naturligvis ikke så godt.

Men så ændrede han en detalje, og næste morgen var der så mange krebs i brikken, at han praktisk taget ikke kunne fragte dem hjem.

Han forfinede metoden yderligere, og begyndte at deltage i konkurrencer og endte med at vinde dem alle.

Blandt de bedste

Den historie står stadig for mig som en af de bedste storytellings, jeg har læst.

Efter at have læst sådan en historie, så skal der meget til, før man går over på den anden side af vejen og køber sine varer der.

Man er suget helt med af historien, og man føler nærmest, at købmanden er en nær ven.

Så det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvem jeg foretrak at handle med.

At jeg ikke endte med at købe hans brikker skyldes kun, at han havde udsolgt, og jeg som sædvanlig var hammer utålmodig og derfor ikke gad at vente i de 14 dage, det tog ham at lave en ny sending.

Skriv nu en god historie

Så når man laver e-butik, så sørg for at skrive en god historie. På Spamfighter har vi skrevet om dengang, vi startede internetudbyderen cybernet.dk og på det nærmeste fik ødelagt forretningen på grund af spammernes nådesløse misbrug af vores båndbredde og maskiner.

Vi svor evig hævn, og i dag beskytter vi knap to millioner mennesker verden over imod spam.

Historien er rigtig god, men den skal med tiden gøres mere detaljeret og farverig, for det er det, der sælger varer og skaber loyalitet.

Guf for pressen

I tilgift til at kunderne køber flere varer m.m., så er det også den slags, pressen kan lide.

Har butikken en god historie, så kan det nemt give afsæt til en god omgang presseomtale, og det er jo ikke så ringe endda.

Kunderne har også en tendens til at fortælle gode historier videre. Med andre ord er der også en udmærket viral effekt gemt i storytelling.

Så hvad venter du på? Fat pennen og skriv dig til en højere omsætning.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdning, men er alene udtryk for skribentens holdning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere