Når man laver en e-butik, er det ikke nok at have gode priser, effektive tekster og pæne billeder.
Hvis man virkelig vil have succes med sin forretning, så skal man fortælle den gode historie, altså lave effektiv storytelling.
Jeg bor selv ned til en lille sø med krebs i, og de krebs ville jeg gere have fat i. Ikke mindst fordi min datter elsker at fiske med mig, og krebs er jo noget af det mest eksotiske, vi har i de danske søer.
Fanget ind af et website
På et tidspunkt skulle jeg købe nogle krebsebrikker, og jeg startede selvfølgelig med at kigge efter dem på nettet.
Jeg fandt ikke rigtig noget i Danmark, så jeg begyndte at søge i USA og fandt hurtigt et website, der solgte krebsebrikker.
Inden jeg vidste af det, havde jeg brugt en time på websitet.
Ejeren fortalte den mest fantastiske historie om, hvordan han som barn var med sin far ude at fiske krebs.
Det gik ok, men med årene mente sønnen, at det burde kunne gøres bedre.
Han begyndte at lave sine egne krebsebrikker, og i starten gik det naturligvis ikke så godt.
Men så ændrede han en detalje, og næste morgen var der så mange krebs i brikken, at han praktisk taget ikke kunne fragte dem hjem.
Han forfinede metoden yderligere, og begyndte at deltage i konkurrencer og endte med at vinde dem alle.
Blandt de bedste
Den historie står stadig for mig som en af de bedste storytellings, jeg har læst.
Efter at have læst sådan en historie, så skal der meget til, før man går over på den anden side af vejen og køber sine varer der.
Man er suget helt med af historien, og man føler nærmest, at købmanden er en nær ven.
Så det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvem jeg foretrak at handle med.
At jeg ikke endte med at købe hans brikker skyldes kun, at han havde udsolgt, og jeg som sædvanlig var hammer utålmodig og derfor ikke gad at vente i de 14 dage, det tog ham at lave en ny sending.
Skriv nu en god historie
Så når man laver e-butik, så sørg for at skrive en god historie. På Spamfighter har vi skrevet om dengang, vi startede internetudbyderen cybernet.dk og på det nærmeste fik ødelagt forretningen på grund af spammernes nådesløse misbrug af vores båndbredde og maskiner.
Vi svor evig hævn, og i dag beskytter vi knap to millioner mennesker verden over imod spam.
Historien er rigtig god, men den skal med tiden gøres mere detaljeret og farverig, for det er det, der sælger varer og skaber loyalitet.
Guf for pressen
I tilgift til at kunderne køber flere varer m.m., så er det også den slags, pressen kan lide.
Har butikken en god historie, så kan det nemt give afsæt til en god omgang presseomtale, og det er jo ikke så ringe endda.
Kunderne har også en tendens til at fortælle gode historier videre. Med andre ord er der også en udmærket viral effekt gemt i storytelling.
Så hvad venter du på? Fat pennen og skriv dig til en højere omsætning.
Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdning, men er alene udtryk for skribentens holdning.