Softwaregiganten Adobe har købt videosoftware-firmaet Serious Magic i et forsøg på at få en fod ind på det voksende netvideo marked.
Serious Magic er kendt for sine brugervenlige videoredigeringsprogrammer til både erhvervs- og privatkunder. Programmerne kan både bruge til videosamtaler, videooptagelse og til at uploade levende billeder til blogs.
Efter opkøbet vil Adobe fortsætte salget af Serious Magics produkter. Men samtidig skal teknologierne implementeres i Adobes fremtidige produkter, fortalte firmaet onsdag.
Videosoftware bruges til Youtube
I forvejen producerer Adobe flere videoredigerings-værktøjer. Blandet andet Premiere Elements, som bliver benyttet til at levere flashvideo til internetsiderne Youtube.com og Myspace.com.
Californiske Serious Magic er privatejet, og de økonomiske forhandlinger om overtagelsen er endnu ikke afsluttet. Serious Magics administrerende direktør Mark Randall vil blive ansat som strategisk chef i Adobes Dynamic Media Division.
EFter opkøbet håber Adope at stå stærkere i konkurrencen på videomarkedet, hvor de vigtigste konkurrenter er Ulead, Corel og AIST.
Serious Magic er det andet firma, som Adobe køber op i denne måned. Tidligere på måneden investerede firmaet i Vektorgrafik-teknologi fra Actimagine, som skal bruges i programmer til flashvideo til mobiltelefoner.