Omsat til sproget fra det lokale motionscenter, så har Fitnessdk langt flere bøffer end SATS. På nettet, altså.
På langt de fleste parametre er Fitnessdk’s hjemmeside mere brugervenlig end konkurrenten SATS, viser en sammenlignende undersøgelse foretaget af opinionsinstituttet Userneeds for Computerworld.
– Fitnessdk har på alle måder en bedre hjemmeside end SATS, konkluderer Henrik Schmidt, administrerende direktør for Userneeds.
Han henviser blandt andet til den såkaldte radargraf, der vises her på siden.
Overlegen på alle punkter
Den viser, at Fitnessdk’s website, www.fitnessdk.dk som overlegen på alle punkter.
Han hæfter sig blandt andet ved, at SATS, www.sats.com, er mærkbart langsommere i brugernes øjne.
– Selv om man øjensynligt kan finde de ønskede oplysninger inde på SATS, så skal man altså være udstyret med god tålmodighed. Tingene går bare langsommere end inde på Fitnessdk, siger Henrik Schmidt.
Han finder Fitnessdk’s hjemmeside meget mere overskuelig end SATS’, hvor der er meget at forbedre.
Mens Fitnessdk er mere billedorienteret og let i sit udtryk – og dermed sender et positivt signal om sundhed og velvære – kommer konkurrenten nemt til at virker uoverskuelig.
Meget lidt brugervenligt
– Alene det at bruge hvid skrift på orange baggrund er meget lidt brugervenligt. Så det overrasker mig ikke, at SATS klarer sig så dårligt i denne test, siger Henrik Schmidt.
Kun i et af de spørgsmål, som flere end 1.000 repræsentativt udvalgte danskere deltog i, gør SATS det bedre end Fitnessdk.
På SATS er det mærkbart nemmere at finde ud af, hvordan man sætter sit medlemskab i bero.
I Fitnessdk er direktør Rasmus Ingerslev ikke overraskende tilfreds. Men måske også lidt forundret over resultatet.
– Egentlig er det lidt sjovt, fordi vores hjemmeside er helt tilbage fra 2001, indtil den fik en ansigtsløftning her i 2006, siger Rasmus Ingerslev.
Han fortsætter med et smil i stemmen:
– Så måske skal vi lægge vores nye planer på hylden, når nu siden fungerer så godt, som den nu ser ud til at gøre. Men den bemærkning skal man vist ikke tage for meget mere end tilfredshed.
Visuel præsentation på vej
Rasmus Ingerslev løfter nemlig i næste sætning sløret for planerne for udviklingen af hjemmesiden. I fremtiden skal brugerne kunne få en visuel præsentation af de enkelte motionscentre, der er del af Fitnessdk.
– Så kan folk jo sidde hjemme i sofaen eller på kontorstolen og bestemme sig for det center, de bedst kan lide, siger han.
I dag er hjemmesiden først og fremmest et servicetilbud til medlemmer, der vil booke sig en plads på holdtræning eller tjekke, om der er børnepasning på det enkelte center.
Ifølge Rasmus Ingerslev går man på Fitnessdk’s hovedkontor med planer om at udvide den personlige betjening i centrene med en mere personlig betjening over nettet.
Men det er stadig på ideplanet, og der mangler stadig noget, før de tanker kan udmøntes til en egentlig strategi.
Ingen kommentarer fra SATS
På trods af gentagne henvendelser til Trey Greenwood, direktør for den danske del af SATS, har han ikke ønsket at deltage i denne artikel.
Dog har hans sekretær Mette Lund Petersen fremsendt en kortfattet mail til Computerworld kl. 12.07 torsdag i sidste uge.
Denne mail indeholder følgende sætninger:
”Tak for det tilsendte testresultat, som vi har kigget på med stor interesse. Et testresultat som dette er jo altid interessant at have med i sine overvejelser ved eventuelle tilpasninger af vores website i og med at testen er udført af brugerne.”
Computerworld ville blandt andet gerne have spurgt Trey Greenwood om, hvad formålet med kædens website er. Og hvordan SATS prioriterer sin tilstedeværelse på nettet.
Som en følge heraf kan Computerworld heller ikke oplyse, hvilke ressourcer SATS anvender på at opretholde sin website.