Indtjeningen på det globale musiksalg faldt fire procent i første halvdel af 2006, oplyser pladebranchens internationale handelsorganisation Ifpi. Sidste år faldt indtjeningen på musik med tre procent, skriver Financial Times.
Indtjeningen fra fysiske formater som cd’er og musikvideoer faldt med 10 procent på verdensplan i første halvår af 2006. Det skal ses i forhold til et fald på 6,7 procent i hele 2005.
Salgetet af og prisen på cd’erne er blevet hårdt ramt af tilgængeligheden af piratkopier, ulovlig fildeling. Men det voksende download marked har også indflydelse på cd-salget, fordi kunderne foretrækker at købe en enkelt sang i stedet for et helt album.
Det lovlige digitale musik stiger således fortsat. Indtjeningen er steget med 106 procent, så det nu udgør 11 procent af det totale musikmarked.
Flere pladechefer har tidligere udtrykt håb om at den hurtige vækst på markedet for download og ringetoner ville udligne faldet i indtjeningen på fysiske formater.
Presset på de traditionelle indtjeningsben har tvunget de store pladeselskaber til at finde på nye måder at afsætte deres produkter. Blandt andet har Universal Music introduceret et nyt prissystem, mens mange bands tilbyder ekstra materiale på cd’er og dvd’er for at tilbyde noget ekstra i forhold til digitale downloads eksempelvis Itunes.