Den svenske iværksættervirksomhed Polar Rose får tilført 30 millioner kroner fra ventureselskabet Nordic Venture Partners. Pengene skal bruges til at bygge videre på virksomhedens unikke søgeteknologi, der kan identificere mennesker ud fra billeder på nettet.
– Ideen bag Polar Rose er unik og har potentiel stor gennemslagskraft. Billedanalyse har hidtil været forbeholdt målrettede applikationer inden for sikkerhed. Men her bruges den til at organisere billeder på nettet og derved forbedre adgangen til information, siger manden med pengene, Claus Højbjerg Andersen, partner i Nordic Venture Partners, der administrerer 2,3 milliarder kroner i 23 selskaber.
At det netop er danske venturepenge, der hældes i den Malmø-baserede virksomhed er ikke tilfældigt.
Polar Rose's administrerende direktør og partner er den danske iværksætter Nikolaj Nyholm, som stiftede Speednames i 1999. Han blev tidligere på året hentet over sundet for at omsætte den svenske billedidentifikationsteknologi til et brugbart produkt og en holdbar forretning.
Tryk på rosen
Teknologien bag billedsøgemaskinen består af et lille program, der finder ansigter i billeder på nettet. Ansigterne markeres med en rose. Et tryk på rosen giver svar på, hvem personen er, og hvem personen ligner. Brugeren kan også skrive information om personen, hvis personen ellers er bekendt.
En tilhørende søgemaskine lagrer de noterede billeder, som bliver stillet til rådighed for alle andre netsurfere. Polar Rose kan også lede efter billeder med for eksempel "bedstemor" eller "Ib fra Brørup" på brugerens online fotoalbum.
En udvalgt skare af brugere får i første omgang lov til at teste Polar Rose-programmet. Efterhånden som kapaciteten øges, bliver gradvist flere brugere lukket ind.
Der vil altid være en gratis version af Polar Rose, mens den første betalingsversion efter planen kommer til årsskiftet. Den kommercielle version af programmet skal blandt andet kunne håndtere billeder på brugerens egen computer.
Gør ligesom Skype
Den måde at markedsføre sig på minder en del om et andet dansk/svensk iværksætterteam. Da Janus Friis og Niklas Zennström lancerede Skype kastede de også deres software gratis på nettet, mens den kommercielle del i form af services og avancerede funktioner kom til senere.
Om den danske investering i virksomheden siger Nikolaj Nyholm, at investeringen er altafgørende for at kunne skalere projektet tilpas hurtigt til at bide sig fast, inden de etablerede søgemaskiner følger efter.