Ilva gør det lidt nemmere at navigere og finde frem til priser og andre oplysninger på sit website sammenlignet med Ikea.
Sådan lyder ugens dom ifølge analyseinstituttet Userneeds, når den internationale bolighusgigant Ikea dyster med hjemlige Ilva.
- Ilvas site er marginalt bedre. Det er bare nemmere for en dansker at finde rundt på Ilvas site. Navigationen er bedre og sitet har et mere lokalt præg – hos Ikea skinner det internationale igennem og står lidt i vejen for de informationer kunderne efterspørger, lyder vurderingen fra Henrik Schmidt.
Han er administrerende direktør fra analyseinstituttet Userneeds, som står bag den aktuelle undersøgelse af hvordan det står til med brugervenligheden på de to mest besøgte danske bolighussites.
Købsmulighed en fordel
-Ikeas site er væsentlig mere brugt og har en kæmpefordel ved, at man kan købe varerne via internettet. men Ilva har bedre forstået at tilpasse sig kundernes behov, siger han.
Hos Ilva glæder slagsdirektør Henrik Andersen sig over Duellens gunstige resultat for Ilva.
- Vi forsøger at få hjemmesiden til at understøtte vores forretningskoncept. Det handler om give inspiration som forberedelse til at besøge vores bolighuse, siger han.
Henrik Andersen understreger, at virksomheden hele tiden har satset på et nemt og overskueligt net-design og navigation som skal være i pagt med indretningen af Ilvas bolighuse.
- Vi ser, at folk kommer med print fra hjemmesiden, så vores kunder planlægger målbevist, så det er et salgsværktøj, som vi også bruger ude i bolighusene, siger han.
Svært at finde åbningstider
At skulle checke åbningstider og adresser for de to bolighuse er blandt de praktiske opgaver, som mere end 1000 netbrugere i denne uge har fået udstukket i undersøgelsen af de to sites brugervenlighed.
Og her kniber det med at finde oplysningerne hos Ikea for en god del flere brugere, end det er tilfældet hos Ilva.
Det har Ikeas marketingchef Katarina Hansson en forklaring på:
- Jeg er selvfølgelig ked af at kunderne har lidt svært ved at finde adresser og åbningstider. Men det overrasker mig ikke, for ikeas website skal informere inspirere og lede til salg.
I øjeblikket tilbagekalder vi et produkt via vores website, og det har høj prioritet. Derfor skal kunden i øjeblikket scrolle sig ned gennem vores forside, der nu er længere for at finde adresser, og derfor er det lige i nu sværere at finde oplysningerne, forklarer hun.
De to websites er markant forskellige hvad angår mulighederne for at købe varer online. Hos Ikea kan kunder bestille varerne, hos Ilva er den mulighed fraværende.
Kan ikke vejlede ved netsalg
Ilvas salgsdirektør understreger at der er tale om et bevidst fravalg.
- Vi er ikke en tagselv-butik, hvor kunden henter varen på lageret. Vi vil i dialog med en kunden. Der er mange ting som man skal afklare med kunden, som ikke kan ske på nettet. Et stykke læder er ikke bare et stykke læder. Vi vil vejlede godt og personligt, derfor sælger vi ikke via nettet, siger han.
En meget udbredt anvendelse af de aktuelle websites er, når lørdagsturen til bolighuset står for døren og websitet skal lige checkes for udbud og priser inden familien drager af sted.
- Den situation står for 59 procent af trafikken på Ikeas danske website, siger marketingchef Katarina Hansson fra Ikea.
Henrik Schmidt, administrerende direktør fra analyseinstituttet Userneeds, som står bag den aktuelle undersøgelse af hvordan det står til med brugervenligheden på de to mest besøgte danske bolighussites er enig.
- Sådan er netmarkedet for boligudstyr, vi ser det især med hårde hvidevarer, hvor forbrugerne ruster sig til at kunne prutte om prisen ved at sondere relevante websites i forvejen, konstaterer han.
Global model
Hos Ikea har man ifølge Katarina Hansson ikke observeret kulturforskelle af betydning. Derfor er opbygningen af det danske sites præcis den samme som i alle andre lande, hvor Ikea har et marked.
Det forhold er ifølge Henrik Schmidt en del af forklaringen på, at Ilvas site opfylder sin mission lidt bedre end Ikea.
Ilvas site har et mere lokalt præg – hos Ikea skinner det internationale præg igennem.
Det er åbenlyst for mig, at Ilva er bedre til at tilbyde de besøgende det, de efterspørger. Ilva.dk er et site udviklet til danskere. Hvorimod Ikeas tydeligt er opbygget efter en international skabelon, siger han.
Ikea peger selv på, at virksomheden har behov på at få forbedret navigationen på sit site.
Anderkender resultater
- Vi skal inspirere, informere og give slagsinformation på et og samme site. Derfor er vores største udfordring at arbejde med at få de mange slags informationer integreret i en mere velfungerende navigation, konstaterer Katarina Hansson.
Hun anerkender i øvrigt undersøgelsens resultater og bebuder, at et nyt forbedret website er på vej.
- Vi er ved at udvikle et nyt website som først kommer til foråret 2007. Vi udvikler konstant og laver usability-test mindst en gang om året på samme måde, som den i har ge