I går fik fem nordiske spilfirmaer den første pose penge fra Nordisk Computerspilprogram, et samarbejde om at støtte adgangen til nordiske computerspil for nordiske forbrugere. Det skete på messen Nordic Game 2006 i Malmø.
De heldige spilfirmaer får støtten, fordi de har valgt at satse på spil, der tager udgangspunkt i den nordiske kultur og dermed adskiller sig fra de Blockbuster-spil, der topper alverdens computerspilhitlister.
Men spørgsmålet er, om det er den type spil, der kan give Norden en plads i spilindustrien, hvor konkurrencen er spidset voldsomt til i de senere år.
Smalt eller bredt
Skal der satses smalt på den nordiske kultur, eller skal vi i stedet forsøge at ramme det globale marked i bedste Hollywood-stil?
Eller som nogle ville have udtrykt det i 70’erne: Vi vi kapital eller kultur?
I Frankrig, for eksempel, satser man på statsstøtte i spandevis, men de fleste af de film, der støttes, har i bedste fald et meget smalt publikum.
Ikke specielt nordisk
Så trods det fine formål er det spild af skattepenge. I Danmark ynder vi at henvise til Hitman-spillene, når det handler om den fantastiske danske spilbranche.
Men selvom Hitman-serien måske nok er original, er den ikke specielt nordisk – og netop derfor har den kunnet slå igennem globalt.
Og mens de heldige spilfirmaer fra Norden i går fik i alt to millioner kroner i støtte, så var budgettet til det seneste Hitman-spil på 140 millioner danske kroner, så der er brug for statsstøtte af en helt anden størrelsesorden, hvis Danmark skal have et nyt IO Interactive.
Støtten er vigtig
Statsstøtten er ikke desto mindre vigtig, fordi den giver producenterne et skub og muliggør at banker og andre pengetanke overhovedet vil tale med producenterne.
Hvis Danmark og Norden vil bide skeer med de tunge drenge fra Nordamerika og Asien, bliver vi så nødt til at smide den nordiske kulturarv over bord og i stedet pumpe statsstøtte i de Blockbuster-projekter, som kan give adgang til verdensmarkedet og dets enorme kapital?