Antallet af spammails sendt gennem TDC og andre danske internetudbydere er nu så højt, at virksomheder oplever forsinkelser i modtagelsen af mails.
Samtidig giver den øgede mængde spammails overarbejde hos virksomheder, som sælger spamfiltrerings-tjenester til virksomhederne.
Det fortæller Bo Engelbrechtsen, som er marketingschef hos Softscan.
Firmaet oplever i øjeblikket et så ekstraordinært stort antal spammails sendt fra TDC og andre internetudbydere, at man simpelthen midlertidigt må afbryde forbindelsen til udbyderne.
Lukker på timebasis
- Vi har ikke konsekvent lukket for adgangen. Men vi blokerer adgangen midlertidigt på timebasis, hvis der kommer et meget stort antal spammails, siger Bo Engelbrechtsen.
Selv om Softscan som de fleste andre i branchen benytter automatiserede systemer til at frasortere spammails, er det nødvendigt at udføre en del af arbejdet manuelt.
Den øgede spammængde fra TDC og de andre store internetudbydere kan derfor mærkes hos firmaet.
- Det er jo lidt et problem. Man kan jo ikke bare blokere fra TDC hele tiden. Og det giver os jo en ekstra arbejdsbyrde, siger Bo Engelbrechtsen.
Hos TDC medgiver Per Rasmussen, onlinedirektør hos TDC privat, at situationen er problematisk i øjeblikket.
Opretter danske konti
- Karakteren af spam har ændret sig hen over de seneste måneder. Vi har set et tiltag af den type spam, hvor der sidder en person ved en pc og sender enkeltmails ud, siger Per Rasmussen.
Ifølge Per Rasmussen udgiver spammeren sig typisk for at være en person i Danmark.
Herefter åbner han en falsk mailkonto hos selskabet, som bliver brugt til at udsende spammails fra.
Spamproblemet er ifølge direktøren blevet mere omfattende på det sidste på grund af spammernes nye metoder, hvor der er folk ansat til at afsende spammails manuelt.
De nye metoder hos spammerne giver nye udfordringer hos TDC, fortæller Per Rasmussen
- Nu skal vi altså sidde og skelne mellem de lovlige brugere, og dem, som ikke opfører sig ordentligt. Det gør det absolut mere udfordrende for os, siger Per Rasmussen.
Problemet er ifølge Per Ramussen svært at gøre noget ved.
Hvis TDC spærrer adgangen til systemerne fra bestemte ip-adresser, flytter spammerne sig bare.
Kan ikke spærre adgangen
- Derfor er der nogle grænser for, hvor langt vi kan gå med blokering, siger Per Rasmussen.
Hvis firmaet bare spærrer for adgangen, rammer det nemlig de lovlydige kunder, som forventer at kunne nå deres emails fra nettet, hvis de er på rejse i eksempelvis Nigeria, fortæller Per Rasmussen.
Løsningen er ifølge Per Rasmussen at fokusere kræfterne på spamfiltre, så de med mere teknologi kan dæmme op for problemet.
Derfor arbejder TDC i øjeblikket på at opgradere hele virksomhedens spamfiltrerings-platform, så den kan tackle den nye problemstilling, fortæller Per Rasmussen.