Der er ingen fare på færde for danske kunder i storbanken Nordea efter onsdagens phishing angreb på Nordea netbank i Sverige.
Det fortæller Claus Christensen, informationschef hos Nordea Danmark
Phishingmailen har været sendt bredt ud, og går efter at få svenske kunder til at udlevere deres adgangskoder til netbank.
En række danskere, heriblandt også kunder hos Nordea i Danmark, har også modtaget mailen, fortæller Claus Cheristensen.
Bruger nøglefiler i Danmark
- Men vi bruger nøglefiler i Danmark. Derfor kan mailen ikke misbruges til at få adgang til en dansk netbank, siger Claus Christensen.
Nordea har alligevel fået en del henvendelser fra kunder som, er usikre på hvad de skal gøre ved mailen.
Ifølge Claus Christensen fortæller banken, at kunderne skal lade være med at besvare mailen og lade være med at klikke på linkene.
Samtidig forklarer Nordea kunderne, at banken aldrig ville bede om denne slags oplysninger i en mail.
Kan slet ikke bruges i Danmark
- Der er ingen risiko ved det her for danske kunder, for den kan slet ikke bruges til at misbruge danske kunders netbank, siger Claus Christensen.
Ifølge Claus Christensen har der endnu aldrig været forsøg på phishing imod danske netbanker.
Det skyldes ifølge informationschefen, at de danske bankers bruger nøglefiler. Desuden lever vi i et for lille sprogområde.
- Skal man lave det her troværdigt og have nogle kunder til at trykke på linket, så skal emailen jo også være skrevet i et korrekt forståeligt dansk. Derfor er det ikke så nemt at phishe i Danmark, siger Claus Christensen.