Der er ikke grund til at frygte, at elselskabernes massive investeringer i at blæse fiber ud til private husstande ender med at blive en dundrende underskudsforretning.
Det er vurderingen hos analysehuset Gartner, der peger på, at der godt kan skabes et dynamisk samspil mellem de traditionelle internet-udbydere og elselskaberne.
- Man kan sige, at xDSL-løsningerne giver brugerne billig adgang til ”the megabit society”, mens fiber-løsningerne åbner for adgangen til ”the gigabit society”, siger Peter Kjeldsen, der er Gartners ekspert inden for fiber-til-hjemmet.
To forskellige sementer
Han uddyber sin vurdering med, at de traditionelle bredbånds-udbydere og elselskaberne sigter mod to forskellige segmenter.
xDSL-løsningerne (Digital Subscriber Line, herunder ADSL) fra TDC og andre teleselskaber vil have gode muligheder i konkurrencen med elselskaberne. Det gælder specielt, når det handler om segmentet med et relativt lavt båndbredde-behov.
Omvendt vil elselskaberne stå stærkt, når det drejer sig om de segmenter, der efterspørger en meget høj båndbredde - blandt andet på grund af den stigende udbredelse af HDTV og digitalt foto- og videoudstyr.
- Den udvikling vil drive efterspørgslen på højere båndbredde, vurderer Peter Kjeldsen fra Gartner.
Debatten uden ende
Dermed bidrager han til debatten om elselskabernes store investeringer på bredbåndsmarkedet, der blussede op her på Computerworld i sidste uge, hvor Dansk Folkepartis it-ordfører Jørn Dohrmann gav udtryk for, at han frygter, at der bliver spillet hasard med el-forbrugernes penge.
Den politiske kritik bliver bakket op af teleanalytiker John Strand, der mener, at det generelle prisfald på bredbåndsprodukterne på de udenlandske bredbåndsmarkeder bør få elselskaberne til at ryste på hånden.
Hvis det samme sker i Danmark, bryder elselskabernes business-cases sammen, mener han.
Den kritik kalder Poul Arne Nielsen, der er bestyrelsesformand i Dansk Energi, for dybt misvisende.
Han mener, at der i det store hele er fornuft bag de investeringer, elselskaberne foretager sig.
Og nu vurderer Gartner altså, at der godt kan skabes et dynamisk samspil mellem de forskellige generationer af bredbånd.
Japanerne vilde med fiber
Peter Kjeldsen henviser til, at det japanske marked bekræfter denne vurdering. Her har fiber-forretningerne vist sig at være bæredygtige.
I første kvartal 2006 blev der installeret næsten syv gange så mange nye fiberkunder som det samlede antal nye xDSL- og kabelmodemkunder, og der er nu fem millioner fiber-kunder i Japan.
Peter Kjeldsen understreger dog, at det er svært at sammenligne Danmark med Japan.
- Men generelt kan vi se, at bæredygtigheden afhænger af, hvilke forretningsmodeller, teknologier, netværks-arkitekturer og partnerskaber, man vælger, og at der altså har vist sig at være et marked for fiberløsningerne i andre lande, siger han.