Tidligere Apple-veteran og medstifter af firmaet WebTV, Steve Perlman, har udviklet en ny teknik til at indfange digitale 3D-versioner af skuespillere mere realistisk og billigt, end det hidtil har været muligt. Det skriver avisen New York Times.
Helt i tråd med den originale Silicon Valley-ånd, har Steve Perlman bygget systemet i sin garage i Palo Alto, hvor de mange millioner fra salget af WebTV til Microsoft dog har hjulpet projektet på vej.
Teknologien fungerer ved at sminke en skuespiller med fluorescerende sminke, der dækker huden.
Belyses og fotograferes
Skuespilleren belyses med blinkende fluorescerende lys, mens to sæt kameraer tager billeder mellem lysglimtene.
Resultatet behandles af en kraftig computer og kan omsættes til en 3D-model, der kopierer selv bevægelsen af ansigtsmuskler takket være de detaljerede billeder.
Teknikken er et nyt alternativ til motion capture, hvor bevægelsen af forskellige punkter på skuespilleren registreres og overføres til en 3D-model.
Denne teknik anvendes hyppigt til både computerspil og film, hvor Gollum fra Ringenes Herre er blandt de mest kendte eksempler.
Begrænset teknik
Teknikken er imidlertid begrænset til nogle få hundrede punkter og registrerer desuden kun punkterne og ikke hele skuespillerens form.
Det gør den nye "Contour" teknik derimod.
- I stedet for at registrere punkter på et ansigt, vil du kunne registrere hele huden. Du får de utallige detaljer og uforudsigeligheder ved den menneskelige mimik, siger filminstruktøren David Fincher til New York Times.
David Fincher vil benytte sig af Contour i forbindelse med indspilningen af "The Curious Case of Benjamin Button" næste år.