Strenge spamfilterregler fanger ofte legitime e-mails, såkaldte falske positiver, mens brugerne får flere spammails i indbakken, hvis spamfilterreglerne slækkes.
En ekstra forhåndssortering af de indkommende e-mails kan imidlertid gøre balancegangen lettere, skriver teknisk chef Daniel Dreymann fra Goodmail Systems i en klumme i Computerworlds amerikanske søsterblad, Network World.
Typisk sorterer spamfiltret mails i to bunker, hvor e-mails, der ifølge filtret ligner spam, havner i den ene, og e-mails, der ikke opnår en høj nok spam-værdi, sendes til indbakken.
Kan fordeles før filtrering
I stedet for at nøjes med disse to bunker kan man ved hjælp af forskellige teknikker lægge de e-mails, der med sikkerhed er legitime, i en bunke for sig før selve spamfiltreringen.
Såkaldt ternær sortering kan implementeres ved hjælp af af metoder, der ser på autenciteten af en e-mail eksempelvis ved hjælp af Sender ID eller DomainKeys Identified Mail.
Det kan også ske ved hjælp akkrediteringstjenester, der kontrollerer afsenderens pålidelighed.
Afsenderen bliver først kontrolleret for at sikre, at der eksempelvis er tale om et eksisterende firma.
Dernæst holder tjenesten øje med, hvorvidt afsenderen følger de givne regler og får med tiden opbygget et omdømme.
Det sker ved blandt andet at holde styr på, hvor mange klager der bliver indgivet over afsenderen.
Pålidelighed
Endelig kan public key-kryptering også anvendes til at finde frem til e-mails, som systemet på forhånd kan kategorisere som pålidelige.
Over for brugeren vil det være muligt at markere, hvilke e-mails der er sluppet igennem den første sortering, og hvilke der har været en tur gennem spamfiltret.
Det kan blandt andet hjælpe med at mindske risikoen for, at en medarbejder åbner en virusbehæftet fil fra en spoofet afsenderadresse.