Oprydningen er overstået, og nu skal der tjenes penge.
Efter en periode præget af integrationen af det tilkøbte Orange, viser nye tal, at Telia både vokser hurtigere end konkurrenterne og markant har forbedret lønsomheden i sine aktiviteter.
- Vi vokser med 12 procent (i andet kvartal), sammenlignet med en markedsvækst på syv procent, så vi ligger pænt over markedsniveauet, siger økonomidirektør Svend Thomsen fra Telia Danmark
Mest vækst på mobilområdet
Størstedelen af væksten kommer fra mobilområdet, hvorfra Telia med selskabets godt 1,1 million danske mobilkunder henter omkring 70 procent af sin omsætning.
Men fremover skal væksten i højere grad findes ved et mere effektivt arbejde med de eksisterende abonnenter end gennem erobring af markedsandele.
Vil holde på kunderne
- Vi ser øget fokus hos alle på at holde på kunderne, siger Svend Thomsen.
Telia har over det sidste år markant forbedret sin indtjening, der da også i udgangspunktet lå væsentligt under konkurrenternes.
Driftsresultatet steg således i andet kvartal til 293 millioner kroner sammenlignet med 180 millioner kroner i samme periode sidste år.
Det er en tendens, der skal fastholdes, siger Svend Thomsen.
- Vores nøgleord er lønsom vækst – i den rækkefølge, siger han.
Konkurrenceevnen styrket
Telia vurderer, at den overståede integration med Orange væsentligt styrker dets konkurrenceevne på det danske marked.
- Integrationen har givet os kritisk masse på vores produkter og vores produktionsapparat, siger Svend Thomsen.
Telia Danmarks moderselskab, svenske TeliaSonera, fik også et pænt resultat i andet kvartal med vækst i både omsætning og indtjening.
Resulatet var drevet af blandt andet stærk vækst i selskabets mobilforretning i Norge og Østeuropa.