Spilfirmaet Watagame, der satser på multiplayer-spil til mobilen, gør nu op med den hidtidige forretningsstrategi.
I stedet for at satse på mobilen som det primære spil-medie, satses der nu i stedet på konceptet cross media - en kombination af internet og mobil.
- Det har vist sig at være vanskeligt at få økonomien til at hænge sammen, for det er svært at få de rene mobil-communities til at blive store nok, forklarer administrerende direktør Henrik Riis.
Watagame med ti ansatte har et underskud på 600.000 kroner i det seneste regnskab.
Besværligt samarbejde
Det er specielt samarbejdet med mobiloperatørerne, der har vist sig besværligt, og da Watagame satser på online-spil til mobilen, er det et alvorligt problem.
Watagame har blandt andet oplevet, at det er besværligt at tilpasse spillene til operatørernes tekniske setup, hvilket er nødvendigt, hvis man skal bruge deres billing-løsning.
- Det kan godt lade sig gøre, men det er bare en rigtig, rigtig tung proces at skulle integrere med alle de forskellige operatører i de forskellige lande, og derfor vil vi nu satse på at lave et produkt, hvor vi er uafhængige af leverandørerne, forklarer Henrik Riis.
- De mulige partnere, der er på markedet, er ikke modne til at arbejde med noget, der er meget anderledes end de forholdsvist simple mobilspil, mener han.
Tøzerne skal plejes
Watagame er mest kendt for spilserien Era of Eidelon – et rollespil til mobilen i stil med pc-spillet Everquest – og for deres seneste satsning goSupermodel, hvor piger kan spille sig frem til en karriere som supermodel ved at danne netværk med andre piger og pleje deres udseende.
Det er der tilsyneladende en del piger, der kan se det sjove i, for spillet har i Danmark fået omkring 40.000 brugere, siden det blev lanceret i februar.
- goSupermodel er vores flagskib, og det performer så godt, at det er det produkt, vi vil satse på i de kommende år, siger Henrik Riis.
Allerede nu har firmaet en testversion på markedet i USA, og flere lande vil følge i den kommende tid, oplyser Henrik Riis.
Med erfaringerne fra de tidligere spil i baghovedet, er Watagame nu nået frem til erkendelsen af, at online mobil-spil har brug for web-mediet, hvis de for alvor skal slå igennem.
Interaktion bliver nøgleordet
- Et af problemerne med mobilmediet er, at det er svært at få nok brugere på, når man laver de communities, som vi gør. Når man laver et cross media-community, kommer det til at virke meget bedre for mobilbrugerne, fordi de lynhurtigt har flere at spille med, siger direktør Henrik Riis.
Han afviser, at selskabet har planer om at droppe mobil-platformen. I stedet er meningen, at web og mobil skal støtte hinanden, så firmaets spil samlet set kan komme til at stå stærkere.
Konceptet er, at spillerne starter med at lave en profil på internettet, og så kan de downloade mobilklienten, hvis de også ønsker at spille på telefonen.
- Kombinationen mellem web og mobil er rigtig stærk, og der er nogle rigtig fornuftige sidegevinster ved at kombinere de to medier, frem for udelukkende at satse på mobilmediet, forklarer Henrik Riis.