Det massive fokus på piratsiden The Pirate Bay siden razziaen 31. maj gør nu fildelingssiden til big business.
Trafikken på sitet er eksploderet og det betyder, at Pirate Bay hiver 400.000 kroner ind om måneden i annonceindtægter.
Det er firmaet Eastpoint Media som sælger annoncer på The Pirate Bay. Og firmaet ser nu trafikboomet som en mulighed for at tjene store penge.
Det skriver den svenske brancheavis Resumé, som i det nyeste nummer har kigget på The Pirate Bay.
Ifølge bladet koster et topbanner på The Pirate Bay 30.000 kroner om ugen, mens et banner i bunden af siden koster 16.000 kroner.
Annoncører kan også vælge et såkaldt Big Bang format som koster 161.000 kroner om dagen.
Der findes ingen opgørelse over, hvor meget The Pirate Bay tjener på annoncer i dag.
Men hvis annoncesalget går godt og alle annoncepladser sælges til de gældende priser, betyder det en indtægt på mindst 400.000 kroner om måneden.
De kunder som allerede annoncerer på The Pirate Bay er alle tilfredse med udviklingen og ser ifølge brancheavisen intet moralsk problem i at blive vist på siden.
Alligevel vil Fredrik Neij, som er grundlægger af piratsiden nu neddrosle sidens indtjening.
- Vi har kun drevet siden som et fritidsprojekt, siger han til Resumé.
De store gevinster på trafikstigningen havner dog heller ikke hos grundlæggerne, men hos de selskaber som har købt salgsrettigheden til annoncerne.