Skandinaviens største udbyder af direkte elektronisk markedsføring, Retail Internet, fordoblede sidste år omsætningen til 32 millioner kroner og forventer igen i 2006 en fordobling af omsætningen.
- Vi tjente tre millioner kroner før skat og afskrivninger, men det tal falder nok lidt i år, og det skyldes, at vi investerer heftigt i nye markeder, fortæller Torben Frigaard Rasmussen, administrerende direktør, Retail Internet.
To millioner i basen
Virksomheden, der formidler tilbud via e-mail til en lang række frivillige modtagere, havde allerede i sensommeren sidste år flere end to millioner skandinaviske forbrugere i adresseregistret.
Rejse-, forlags- og postordrebranchen topper som annoncør af direkte elektronisk markedsføring, men følges tæt af telebranchen, finansbranchen og it-branchen.
- Der et stort skifte i gang med at gå fra annoncering i offline medier til online, siger Torben Frigaard Rasmussen.
Han forventer, at også 2006 og 2007 bliver "fantastiske år" for internetbaseret markedsføring.
100 procent ydelsesbaseret
70-75 procent af omsætningen i Retail Internet er 100 procent ydelsesbaseret.
Det vil sige, at kunderne skal have respons i form af klik eller tilmeldinger til nyhedsbrev eller lignende, før der falder en betaling.
- En fjerdedel af de 70-75 procent er direkte afhængigt af, at der sker et salg og dermed af, at kunden køber noget i den sidste ende, forklarer Torben Frigaard Rasmussen.
Retail Internet er en del af investeringsvirksomheden Preventure, som Lars Kolind ejer 65 procent af, mens Bankinvest ejer 35 procent.