Sikkerhedsfirmaet Symantec har indgået et forlig med firmaet Hotbar.com, som betyder, at Symantec fortsat kan kategorisere Hotbars software som "adware".
Hotbar havde truet med at lægge sag an mod Symantec, fordi det mente, at Symantec uretfærdigt stemplede softwaren som adware.
Det fik i stedet Symantec til at sagsøge Hotbar for at forsvare retten til at kalde Hotbar for adware.
Dropper det hele
Den sag bliver nu droppet, ligesom Hotbar opgiver at sagsøge Symantec.
Til gengæld kan Symantec altså fortsat kategorisere Hotbar som lav-risiko adware.
Hotbars programmer gør det muligt at tilpasse Microsofts Internet Explorer, Outlook og Outlook Express med særligt design af værktøjslinjer, inklusiv selskabets egen værktøjslinje.
Symantec peger på, at programmer kan bruges til at vise reklamer og føre logbog over brugerens internetadfærd, så der kan vises målrettede reklamer.
Definitionen af grænselandet mellem adware, der går over stregen, og reklamefinansieret software er langt fra klokkeklar.
Lovgivning skal bruges
Ligesom det før har været anvendt i forsøg på at bremse spam, forsøger branchen og forbrugerorganisationer at få lovgiverne til at hjælpe i kampen mod generelt uønskede programmer som adware og spyware.
- I kampen mod uønskede programmer er et af de mest effektive våben lovgivning, både med hensyn til at afskrække folk fra at lave programmerne og til at hive nogle af de værste syndere frem i lyset, siger juraprofessor John Palfrey fra Harvard Law Schools Berkman Center for Internet & Society.
Centeret har for nylig slået sig sammen med et tilsvarende center på Oxford University for at danne en gruppe, der kæmper mod uønskede og ondsindede programmer.
På webstedet StopBadware.org vil gruppen offentliggøre analyser af programmer og kategorisere dem som gode eller onde.
Relevant link