Salesforce.com, der leverer webbaserede kundestyringssystemer, CRM, blev onsdag ramt af det hidtil største nedbrud, hvor flere selskabets af 350.000 kunder i seks timer ikke kunne komme i kontakt med systemet.
Selskabet har endnu ikke fuldt overblik over, hvor mange kunder der blev ramt.
Intet overblik
- Vi ved det ikke. Vi har endnu ikke gennemgået logfilerne. I sådan en situation gælder det om at fokusere på at få løst problemet, siger strategichef Bruce Francis fra Salesforce.com.
Der er dog angiveligt tale om det hidtil største nedbrud for systemet, der hidtil har været forskånet for større problemer, selvom flere kunder klager over, at det til tider går meget langsomt.
Ifølge analytiker Mark Murphy fra analysefirmaet Albany ramte nedbruddet størstedelen af Salesforce.coms kunder og gav også selskabet selv problemer med at få adgang til systemet på grund af et softwareproblem på én af selskabets databaseklynger.
Meget utilfredse kunder
- Vi er bekendt med en række kunder, som er meget utilfredse med nedbruddet, skriver Mark Murhpy i en kommentar.
Mens et nedbrud for en tjeneste, der ligger på servere ude i byen betyder, at virksomhedens sælgere ikke kan råbe af den lokale it-afdeling, så er nedbruddet en undtagelse.
Analytiker Sheryl Kingstone fra Yankee Group håber således, at episoden ikke får virksomheder til at forkaste muligheden for at benytte on-demand-tjenester som Salesforce.com.
- Man kan ikke sige, at det her er en tendens, eller at det vil ske igen. Mange leverandører investerer endog meget store summer i at forhindre den slags situationer, siger Sheryl Kingstone.