En ny type af IP-telefoni ventes at vokse eksplosivt over de kommende år og ændre den måde, virksomheder investerer i telefoni på.
Med hosted IP-telefoni kan en virksomhed købe IP-telefoni som en ydelse, og den slipper dermed for at betale for det klassiske telefonanlæg - også kaldet en PBX.
Telefonanlægget står i stedet centralt hos en leverandør, og virksomheden betaler blot et fast månedligt beløb per telefonnummer.
Prisen kan være høj
Konceptet kendes også som utility computing, hvor man betaler efter forbrug, men IP-telefoni-analytiker Jesper Haumann fra Devoteam advarer specielt lidt større danske virksomheder om holde nøje øje med prisen.
Han har regnet på prisen for at købe hosted IP-telefoni som henholdsvis lille og stor virksomhed.
- Virksomheden skal ikke være særlig stor for, at det kan betale sig at købe sit eget telefonanlæg og lave en serviceaftale. Der er nogle firmaer, der kan købe det for dyrt i forhold til selv at etablere egen telefonløsning, siger han.
Analysefirmaet IDC vurderer, at markedet for hosted IP-telefoni vil vokse med gennemsnitligt 90 procent årligt over de næste fem år. Udgangspunktet er dog et lille marked, som først har taget fart i andet kvartal i år.
Store virksomheder først
Ifølge teleanalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng fra IDC er hosted IP-telefoni specielt interessant for små og mellemstore virksomheder, selvom store danske virksomheder har været de første til at tage det til sig.
Også han peger på, at en virksomhed skal gøre sig de samme overvejelser, som når it-driften outsources. Skal man lade andre stå for det eller kan man gøre det billigere selv?
- En af de centrale ting ved hosted IP-telefoni er, at telefoncentralen står hos ens teleleverandør eller it-leverandør. Hvis du er en stor virksomhed, er det et oplagt alternativ selv at investere i PBX'en og tage afskrivningerne over nogle år, siger Karsten Fogh Ho-Lanng.
Han forventer, at op mod hver tiende danske virksomhed på længere sigt vil gøre brug af hosted IP-telefoni.
Underskov af leverandører
Sammen med udbredelsen af hosted IP-telefoni er opstået en underskov af leverandører, som tilbyder at stå for danske virksomheders IP-telefoni.
En af leverandørerne er selskabet Detele, der er en del af Webpartner-koncernen.
Detele har udviklet sin egen platform til IP-telefoni og tilbyder også en hosted løsning, hvor kunderne blot skal investere i IP-telefoner, mens Detele står for resten.
Analytikere peger over Computerworld på, at man risikerer at miste sin valgfrihed med hosted IP-telefoni.
Uafhængighed?
Men hos Detele mener salgsdirektør Bjarke Salomonsen, at hosted IP-telefoni er med til at gøre kunderne uafhængige af leverandøren, fordi man ikke er bundet af investeringer i et dyrt telefonanlæg.
Netop nyinvesteringer i anlæg oplever Detele i dag som en barriere for kundernes investeringer i hosted IP-telefoni.
- Det er klart, at det er svært at sælge en hosted løsning til en kunde, som netop har købt et Alcatel-system til 150.000 kroner for et halvt år siden. Det vil de selvfølgelig ikke gå ud og smide i havnen, siger Bjarke Salomonsen.
Detele har en central server stående hos hosting-firmaet Interxion, hvorfra firmaet i dag driver telefonanlæg for omkring 150 kunder. Den største kunde har op mod 200 IP-telefoner.
Slipper for teknologivalg
Kunderne betaler et fast beløb om måneden per telefonnummer og kan blandt andet selv styre omstillingsfunktioner og beskederne til kunder, der ringer ind, via et web-interface uden at bekymre sig om teknologien bag.
Netop uafhængigheden af teknologi vil ifølge analytiker Jesper Haumann være det, der får mange kunder til at overveje hosted IP-telefoni.
- Kunden slipper for et teknologivalg med hosted ip-telefoni, fordi de kan være ligeglade med, om det en Cisco- eller Nortel-platform, blot de får den ønskede funktionalitet, siger han.