It-distributøren Actebis har overtaget distributionen af Logitechs retail-produkter, der hver måned sælger for en million kroner eller mere.
Taber i den aftale er Scribona, der hidtil har stået for distributionen af Logitechs retail-produkter, der i al væsentlighed består af såkaldte desktops, det vil sige sæt med tastatur og mus.
Logitechs administrerende direktør i Danmark Jan Armand fortæller om baggrunden for skiftet:
- Kort fortalt vurderede vi, at vi ville få mere forretning ud af signe op med Actebis, siger Jan Armand.
I den lidt længere version siger Jan Armand, at det hele tiden har ligget i kortene, at Actebis, der i årevis har haft distributionen af Logitechs OEM-produkter, kunne overtage også retail-delen, hvis det gjorde det godt på OEM-delen.
- Og Actebis har gjort det rigtig godt, så derfor var det naturligt, at de nu også overtog retail-distributionen, siger Jan Armand og tilføjer, at det også har været med i overvejelserne, at Actebis har betydelig bedre fat i radio- og tv-kæder som Merlin og Fona.
En millionforretning
Salget af Logitechs udstyr er en millionforretning fortæller Jim Skælbæk, nordisk produktchef, Actebis:
- I fjerde kvartal forventer vi at sælge for mellem to en halv og tre millioner kroner Logitech-udstyr hver måned, siger
Alene i november måned, der er årets største salgsmæssigt, regner Jan Skælbæk med, at salget alene på retail-produkterne når 3-3,5 millioner kroner.
I alt har Logitech følgende distributører fordelt på forskellige forretningssegmenter og lande: Ingram Micro (Norden), Tech Data (snart hele Norden), GS Scandinavia, Boston Distribution og Actebis.
Herudover er forhandlere som Atea og Topnordic inde i billedet, når det gælder det såkaldte B2B-salg (Business to Business).