En række danske ERP-huse har fået duften af euro, dollars og anden fremmed valuta i næseborene.
Standardiserede tillægsløsninger og moduler til ERP-systemerne Navision og Axapta handles i stigende omfang på tværs af landegrænser over hele verden.
Og med produkternes danske rødder i Navision-koncernen, som blev købt af Microsoft i 2002, står danske ERP-huse stærkt.
- Der gøres et rigtig stort stykke arbejde blandt danske konsulenthuse og partnere på at udvikle løsninger, og mange af dem er internationale og på vej rundt i verden, siger udviklingschef Niels Bo Theilgaard fra Microsoft Business Solutions i Vedbæk
Danske Navision-huse har typisk mange flere års erfaring end udenlandske konkurrenter, og de opererer i øvrigt i det marked i verden, hvor der i forhold til størrelse er klart den største udbredelse af produkterne.
Gang i handlen
Navision står angiveligt for en global omsætning på mellem fem og otte milliarder kroner inklusive alt. Det anslår kilder inden for ERP-verdenen.
Licenser, implementering, konsulentydelser og tillægsløsninger, de såkaldte add-ons og moduler fra uafhængige udviklere, er de største poster i det regnestykke.
- Vi ved, at der bliver solgt masser af moduler, og at det er et stort marked. Men vi ved ikke hvor stort, for vi modtager kun licenserne, siger udviklingschef Niels Bo Theilgaard.
Han kender også godt til gæt på de fem til otte milliarder kroners afsætning omkring Navision, men han ønsker ikke selv at bidrage til gætterierne.
Flere danske ERP-huse har dog allerede hentet millioner af kroner hjem i udenlandsk valuta til Danmark. Og de satser også på at hente endnu flere hjem.
Thy Data er ét af de danske selskaber, der allerede er på banen. Konsulenthuset har solgt flere standardmoduler til Axapta blandt andet på det amerikanske marked.
En anden er NaviCom, der for en uge siden har udskilt konsulenthusets produktudvikling i et selvstændigt selskab, TopSolutions, der skal sælge tillægsløsninger primært til ERP-løsninger fra Microsoft Business Solutions.
Men de er kun to blandt mange, fortæller udviklingschefen.
Microsoft bakker op
Tillægsløsningerne til Navision er ifølge Niels Bo Theilgaard typisk opstået ved, at et konsulenthus har implementeret en række lignende løsninger inden for en branche.
Konsulenthuset beslutter sig for at forsøge at lave et egentligt modul eller en standardiseret tillægsløsning og kontakter Microsoft Business Solutions.
Hvis Microsoft Business Solutions vurderer, at det er en rigtig god løsning, og at det opfylder en række kvalitetskrav, bliver det godkendt og en beskrivelse lagt på Microsoft Business Solutions hjemmeside, fortrinsvis i de lande hvor sprogversionen rammer plet.
På Microsoft Business Solutions lister ovre tillægsløsninger findes samlet over 1.000 løsninger til Navision beskrevet.
De fremgår dog ikke i et samlet overblik men er spredt ud på mange lande med mange lokale leverandører.
Markedet for tillægsløsninger regulerer dog stort set sig selv. Microsoft Business Solutions hjælper med at skabe kontakter, men blander sig ikke i handlen.
Bedre kvalitetssikring
Med hensyn til Axapta, der i forhold til Navision henvender sig til større virksomheder, er udviklingen af moduler noget mere organiseret fra Microsoft Business Solutions side.
Microsoft introducerede tidligere på året et såkaldt Industry Builder for Axapta-progrem, hvor uafhængige softwareudviklere kan opnå tæt samarbejde med Microsoft Business Solutions om certificerede brancheløsninger til Axapta.
Danske Columbus IT Partner er et af de selskaber, der er kommet med i programmet, og som er i fuld gang med at udvikle en standardløsning til detailhandlen.
På Navision-området overvejer man hos Microsoft Business Solutions, hvordan man kan arbejde med en forbedring af kvalitetssikringen af tillægsløsningerne.
Ifølge udviklingschefen er det intet problem at få den enkelte tillægsløsning til at køre med Navision alene.
Det er straks mere besværligt, hvis kunden ønsker flere tillægsløsninger, og man skal være sikker på, at tillægsløsningerne kan køre sammen.
- Det kan man ikke bare gå ud fra, og vi er ikke kommet helt på plads med, hvordan vi griber det an. Men vi arbejder på det, siger Niels Bo Theilgaard.
Udviklingschefen kan absolut se muligheder for de danske partnere, der satser på eksporteventyret.