Canon vil også med på fladskærmsbølgen og vil til næste år sende deres første fjernsyn på markedet baseret på Canons og Toshibas SED-teknologi.
Japanske Canon er dominerende på markedet for digitalkameraer, men selskabet vil nu også have en bid af det voksende marked for fladskærme.
SED står for surface-conduction electron-emitter display, og skærmene udmærker sig ved, at de forbruger mindre energi. Til forskel fra LCD-skærmene kræver de ikke baglys, fordi SED-skærmene producerer sit eget lys.
SED består så at sige af bittesmå billedrør, hvor elektroner får fosforatomer til at lyse, mens eksempelvis OLED-teknologien, som heller ikke kræver eksterne lyskilder, består af lysdioder.
Canon har investeret 10 milliarder kroner i udviklingen af SED og har sammen med Toshiba etableret et selskab, der skal producere de nye skærme.
CEO i Canon, Fujio Mitarai, kunne på det netop afholdte Canon Expo 2005 i Paris oplyse, at den fabrik, der i 2007 skal producere 75.000 skærme om måneden, er ved at være på plads. I 2010 forventer Canon, at fabrikken producerer tre millioner SED-fjernsyn om året.
Endnu er det ikke besluttet, hvor meget de nye skærme skal koste eller hvilket marked Canon vil gå efter først. I Danmark forventer Canon ikke at se de nye SED-skærme før i 2007, hvor de vil være forberedt til HDTV.