Posten sparer millioner på nyt SAP-system

Med opbygning af et internt kompetencecenter sparer Post Danmark millioner af kroner på kort - og især på langt sigt - på den største SAP-implementering i Danmark til dato.

Post Danmark har taget utraditionelle metoder i brug ved Danmarks til dato største implementering af et nyt SAP-system.

Etaten opnår besparelser på millioner af kroner, vurderer chefen for det SAP-kompetencecenter, som er oprettet i Post Danmark til formålet.

- Vi kan ikke sætte præcise kroner og ører på, men vi har en forventning om, at vi sparer signifikant i forhold til den traditionelle model, siger Bernt Rømer.

Post Danmark har for halvandet år siden indledt en såkaldt væg-til-væg-implementering, altså en total udskiftning, baseret på systemer fra den tyske it-gigant SAP.

Færre eksterne konsulenttimer

Budgettet for de første tre et halvt år, hvor omkring 60 af Post Danmarks godt 100 it-systemer skiftes ud med SAP, lyder på et trecifret millionbeløb. Mere præcist oplyser Post Danmark ikke prisen.

Kernen i at opnå besparelser er oprettelsen af det interne SAP-kompetencecenter. Post Danmark har således ansat 80 mand, hvoraf mange er tidligere konsulenter med meget tung SAP-erfaring.

Det har ført til et meget lavere forbrug af eksterne konsulenter, oplyser Bernt Rømer. Prisen på SAP-konsulenter fra konsulenthusene ligger normalt i intervallet 1.000 til 1.500 kroner i timen.

Men det er ikke umiddelbart de kortsigtede besparelser, der har størst betydning, mener han.

- Besparelsen i den videre udvikling og vedligeholdelse, når systemet er implementeret, er endnu større. Mange virksomheder undervurderer, hvor vigtigt det er at være selvkørende efter implementeringen, siger Bernt Rømer.

Mindre løn - bedre arbejdsbetingelser

Han kommer selv fra konsulentbranchen og har flere års erfaring med tunge implementeringer af SAP-systemer.

Post Danmark lyder ikke umiddelbart som en arbejdsplads, der vil være i stand til at konkurrere med konsulenthuse om de efterspurgte og ofte højtlønnede SAP-konsulenter.

Alligevel bedyrer Bernt Rømer, at det faktisk har kunnet lade sig gøre at få folk med tunge SAP-kompetencer på holdet.

- Vi kan tilbyde nogle arbejdsbetingelser, som blandt andre mange konsulenter, der har fået børn, efterspørger. Det er stort set ingen rejsedage, at arbejde centralt og fleksible arbejdstider. Mange kører trætte i at være konsulenter efter et stykke tid, siger Bernt Rømer.

Med en tocifret procentsats i pension mener han heller ikke, at lønnen i sidste ende er så langt fra konsulentverdenens.

Slet ikke, når bonusser for netop mange rejsedage og den deraf opnåede høje faktureringsgrad ikke regnes med.

Fast arbejde

Helt fri for eksterne konsulenter er Post Danmark dog ikke. Med 80 mand kan det ikke lade sig gøre at dække sig ind med alle spidskompetencer inden for SAP-verdenen.

Han vurderer, at der sideløbende med hans 80 egne medarbejdere gennemsnitligt arbejder 80 eksterne konsulenter på implementeringen.

Priserne på de ydelser er sikret et forholdsvis lavt niveau, efter at der er kørt udbudsrunder, hvor 10 konsulentvirksomheder har prækvalificeret sig.

- Mit eksterne budget er faldet drastisk, siger Bernt Rømer.

Samtlige 80 medarbejdere i kompetencecenteret er ansat på almindelige vilkår og uden tidsbegrænsning. De vil overgå 100 procent til support, vedligeholdelse og løbende udviklingsopgaver, når implementeringen er afsluttet.

Med 27.000 medarbejdere i Post Danmark, og over 100 it-systemer, der hidtil har været vedligeholdt af omkring 400 medarbejdere i it-afdelingen, er 80 mand ikke for mange selv efter implementeringen, mener Bernt Rømer. Tværtimod.

- Det gælder om at få nogle egne ressourcer, der kan vedligeholde og forstå de meget komplekse løsninger. Derfor er det vigtigt at opbygge kompetencerne, mens implementeringen foregår, siger Bernt Rømer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere