SAP kommer senere i år med, hvad selskabet kalder en ny måde at tilbyde CRM-applikationer på, hvor der indgår både elementer af såkaldte hosted og on-demand løsninger.
Den nye service vil dog være hverken enten hosted eller on-demand.
Det bliver en fuldstændig ny måde at tilbyde CRM til både store og små virksomheder, oplyser Iris Eidling, talskvinde fra den tyske it-gigant SAP.
Initiativet kommer i kølvandet på, at rivaler som Siebel Systems og Salesforce.com tilbyder CRM til små og mellemstore virksomheder løsninger med betaling efter faktisk forbrug.
Helt hvordan SAP skruer løsningen sammen, kan talskvinden dog endnu ikke afsløre.
SAP definerer en hosted service som en løsning, hvor kunderne outsourcer hardwaren, men køber licenser til den anvendte software.
En on-demand service er på den anden side en løsning, hvor kunderne outsourcer både hardware og software, og som giver mulighed for at afregne kunderne efter rent forbrug.
Problemet med en ren on-demand-løsning er ifølge talskvinden, at kunder deler både hardware og software med hundredvis af andre selskaber.
Derfor er det svært at få individuelle tilpasninger og integrere med andre systemer. Med rene hosting-løsninger kan alt tilpasses individuelt.