Artikel top billede

CEO i NTT Datas danske afdeling, Per Falck Jensen. (Foto: Maria Schumann / Maria Schumann)

Måger forstyrrede NTT Datas prestigefyldte præsentation: Løsningen var tre falke

Personlige AI-assistenter vil effektivisere rekruttering, oplæring, sagsbehandling og meget andet i service-virksomheder. Det spår NTT Datas danske landechef, som på en nylig konference - efter et indslag fra nogle havmåger - gav en række eksempler på, hvor AI allerede gør en forskel.

Da NTT Data i sommer stod for at indsamle og formidle data under den prestigefyldte britiske golfturnering The Open, var der styr på teknikken.

Hældningen på de aktuelle huller, længde og højde på spillernes slag blev med den nyeste teknologi indsamlet og formidlet på golfbanens 20 gange 50 meter store udendørs skærme.

Den personlige GenAI-assistent Lottie var blevet opgraderet med et bedre bruger-interface end under turneringen året inden.

AI'en kunne dermed give indsigt på stedet ved at blande statiske data såsom golfregler med dynamiske opdateringer i realtid fra golfbanen St. Andrews ved den skotske østkyst nord for Edinburgh.

Største forhindring var ifølge CEO i NTT Datas danske afdeling, Per Falck Jensen, mågerne fra Nordsøen, som var søgt ind til kysten og havde behov for at komme af med resterne af deres måltider.

Hvilket gigantiske storskærme åbenbart var et passende medie for.

Mågernes tilsøling af formidlingen med den nyeste teknologi blev ifølge Per Falck Jensen løst på analog vis med tre jagtfalke: To til at skræmme mågerne og en til at gøre alvor af truslerne, hvis mågerne ikke forstod beskeden fra de to første falke.

Det fortalte han under NTT Datas nyligt afholdte konference TransformationNow i DR's Koncerthus i København.

Her var fokus blandt andet var på konkret brug af kunstig intelligens. Også på mange andre flere felter end sport.

En AI-assistent på jobcentret i Aarhus

Per Falck Jensen ser især muligheder i AI-assistenter, fortalte han under TransformationNow, og da Computerworld senere mødte ham.

Han gav eksempler så som at optimere placeringen af varer på et lager, og han fortalte om NTT Datas samarbejde med Børns Vilkår, som hvert år får omkring 70.000 spørgsmål fra børn og unge.

”Her har vi augmenterede rådgivere, der kan komme med forslag til gode svar samt klassificere, hvad det er for et tema eller emne, de unge hver især ringer ind med. Desuden registreres samtaler med de unge mennesker, så medarbejderne kan bruge de data i den opfølgende sagsbehandling af de unge og slippe for at bruge tid på efterregistrering,” fortæller Per Falck Jensen.

AI kan ifølge ham benyttes i snart sagt en hvilken som helst service-funktion i en salgs-orienteret virksomhed, hvor du som ansat får assistance af assistenten til at fortælle, hvad der kunne være en god opsalgs-mulighed.

”Når man eksempelvis skal onboarde nye medarbejdere i en virksomhed, tager det lang tid at lære nye ansatte alle produkterne at kende. Men har man en AI-assistent, som indeholder en manual, indebærer det nogle fordele, som får ansatte hurtigere op i gear,” påpegede Per Falck Jensen.

Han ser yderligere en værdi i at krydre AI’en med en avatar.

”Et personificeret interface, synes vi, er noget af det, du ikke får med for eksempel Copilot fra Microsoft,” sagde han og nævnte i den forbindelse et projekt, som NTT Data er involveret i på et jobcenter i Aarhus.

Her hjælper en personificeret AI-assistent jobsøgende i blandt andet processen med at udarbejde en ansøgning til et job.